Do naszej redakcji trafiła karta graficzna ZOTAC GAMING GeForce GTX 1650 OC. Model ten miał swoją premierę w kwietniu 2019 roku. Jest to zatem karta będąca już na rynku od dłuższego czasu. NVIDIA przy projektowaniu, postawiła na optymalny stosunek ceny do wydajności oraz poboru mocy. Karta należy do segmentu budżetowego i powinna świetnie sprawdzić się w graniu w rozdzielczości Full HD przy optymalnych ustawieniach graficznych. Czy tak faktycznie będzie? Przekonamy się o tym w tym artykule.

ZOTAC GAMING GeForce GTX 1650 OC – budowa i wyposażenie

ZOTAC GAMING GeForce GTX 1650 OC wyposażony został w układ graficzny TU117, wykonany w 12 nm procesie technologicznym FinFET. Rdzeń wyposażony jest w 896 jednostek CUDA, 32 jednostki renderujące oraz 56 jednostek teksturujących. NVIDIA usunęła całkowicie jednostki RT (obliczenia ray tracingu), jednostki Tensor (sztuczna inteligencja i głębokie uczenie się) i wsparcie dla DLSS.

Karta ma fabrycznie podkręcone zegary o wartości 1485 MHz, a w trybie Boost wzrasta do 1695 MHz. Całość wspomagana jest przez 4 GB pamięci GDDR6 o taktowaniu 8 GHz i 128-bitowej szynie danych. Daje to przepustowość na poziomie 128 GB/s i wydajność około 3 TFLOPSów.

Wymiary karty ZOTAC GAMING GeForce GTX 1650 OC wynoszą 151 x 111.5 x 38.8 mm. Radiator słonecznikowy pokrywa całą powierzchnię karty. Został zaprojektowany tak, aby umożliwić równomierne odprowadzanie ciepła z procesora karty graficznej.

Ciepło przekazywane jest z punktu centralnego na krawędzie, co przekłada się na wydajne chłodzenie całego układu. Charakteryzuje się jednym wentylatorem o średnicy 90 mm. Ażurowe skrzydła wentylatora załamują przepływ powietrza, rozbijając je na bardziej skoncentrowane strumienie.

Znajdziemy tutaj takie złącza: HDMI 2.0 i 3 x DisplayPort. Warto zaopatrzyć się w oprogramowanie FireStorm. Współczynnik TDP dla tego modelu wynosi 75 Watów.

Tak wygląda całe opakowanie, w którym znajduje się nasza karta.

Procedura testowa

Wszystkie testy wykonywaliśmy na komputerze z zainstalowanym systemem operacyjnym Windows 10 Home 64-bit w wersji November 2019 Update. Pobrane były najnowsze aktualizacje. Dysk SSD był wpięty w port M.2 i pracował na swoich domyślnych ustawieniach. Jeżeli posiadaliśmy dysk SSD na interfejsie SATA, to był on wpięty w porty SATA 6 Gb/s.

Każdy test powtarzany był minimum 3 razy i z tego wyliczana była średnia. Jeżeli zachodziły jakiekolwiek anomalie w wynikach, to test powtarzany był do około 10 razy i z tego staraliśmy się wybrać średnią. Odrzucane były najbardziej skrajne wartości.

Taktowanie procesora zostało ustawione na 4.1 GHz dla wszystkich rdzeni. Wartości zmieniały się w zależności od zapotrzebowania.

Oto użyte oprogramowanie:

  • Unigine Valley
  • Unigine Superposition
  • 3DMark Fire Strike
  • 3DMark Time Spy
  • Final Fantasy Windows 10 Edition
  • DOOM – Vulkan
  • Kingdom Come: Deliverance
  • Dying Light
  • Euro Truck Simulator 2
  • Assassin’s Creed Unity
  • Shadow of the Tomb Raider
  • MSI Afterburner
  • RivaTuner
  • Sterowniki NVIDIA GeForce Game Ready Driver 441.20

Na czas testów wyłączyliśmy GeForce Expirience, które mogło spowodować zmiany w procedurze testowej gier. Pobór mocy mierzyliśmy przy użyciu HWInfo oraz GPU-Z. Ilość FPSów mierzona była przy użyciu MSI Afterburner. Temperatury były mierzone przy użyciu MSI Afterburner i HWInfo.

Platforma testowa

ModelDostawca
ProcesorRyzen 3AMD Ryzen 7 2700XPcMod.pl
Płyta głównaASUS ROG STRIX X370-I GamingASUS ROG Strix X370-I GamingPcMod.pl
Karta graficznaZOTAC GAMING GeForce GTX 1650 OCZotac Gaming GeForce GTX 1650 OCZotac
Pamięć RAMPatriot Viper SteelPatriot Viper Steel 2×8 GB DDR4 4000 MHZPatriot Viper Steel
Dysk twardyADATA XPG GAMMIX S11ADATA GAMMIX S11 480 GBADATA
ZasilaczSilverStone SX600-GSilverStone SX600-GSilverStone
ChłodzenieAlphacool Eisbaer 240Alphacool Eisbaer 240angela.pl - logo
System operacyjnyWindows 10Windows 10 Home 64 bityPcMod.pl

Testy

Unigine Valley

Unigine Valley to benchmark do testowania wydajności karty graficznej od Unigine Corp. Podcas testów generowany jest krajobraz w klimacie górskim, z dużą rozległą doliną. Doskonale tutaj widać działanie teselacji oraz jak zmienna pogoda, wpływa na ilość generowanych klatek. W naszych testach włączyliśmy wysokie detale oraz antyaliasing. Liczba klatek była mierzona po około 10 minutach od uruchomienia benchmarku.

ZOTAC GAMING GeForce GTX 1650 OC - Unigine Valley

Unigine Superposition

Unigine Superposition jest to benchmark dopasowany pod karty graficzne najnowszej generacji. Obsługuje takie technologie jak OpenGL oraz DirectX 12.

ZOTAC GAMING GeForce GTX 1650 OC - Unigine Superposition

3DMark – Fire Strike

3DMark – Fire Strike to jeden z najpopularniejszych benchmarków na świecie. Służy do testowania wydajności komputerów, w tym głównie układów graficznych. Ostateczny wynik podawany jest w ilości punktów.

ZOTAC GAMING GeForce GTX 1650 OC - 3DMark Fire Strike

3DMark – Time Spy

3DMark – Time Spy został stworzony dla komputerów wykorzystujących biblioteki DirectX 12. Służy do testowania wydajności kart graficznych, które wspierają nowe API. Ostateczny wynik podawany jest w ilości punktów.

ZOTAC GAMING GeForce GTX 1650 OC - 3DMark Time Spy

Final Fantasy XV Windows 10 Edition

Final Fantasy XV to kolejna część cyklu jRPG od studiów Square-Enix, Eidos i Luminous Productions. Jest to przeniesiona na komputery produkcja z 2016 roku. Poprawiono tutaj głównie oprawę graficzną oraz dodano wsparcie dla 4K i HDR 10. Korzystamy tutaj z dedykowanego benchmarka od twórców.

ZOTAC GAMING GeForce GTX 1650 OC - Final Fantasy XV Windows 10 Edition

DOOM

DOOM to gra autorstwa studia id Software. Wykorzystuje swój własny silnik id Tech 6, który renderuje przy użyciu API Vulkan. Jako miejsce testowe wybraliśmy mapę Odlewnia w grze.

  • Detale w grze: Wysokie
  • Antyaliasing: Włączony

ZOTAC GAMING GeForce GTX 1650 OC - DOOM

Dying Light

Dying Light to gra akcji w klimatach survival horroru. Za tytuł odpowiedzialne jest polskie studio Techland. Gra działa na silniku Chrome Engine 6, a do renderowania grafiki wykorzystuje interfejs DirectX 11. Testy wykonywaliśmy na obszarze wokół głównego budynku wieżowca.

  • Detale: Wysokie
  • Antyaliasing: Włączony

ZOTAC GAMING GeForce GTX 1650 OC - Dying Light

Euro Truck Simulator 2

Euro Truck Simulator 2 to symulator jazdy ciężarówką. Gra oferuje nam kilka europejskich krajów do zwiedzania oraz wiernie odwzorowane modele pojazdów. Każde miasto w grze posiada swoje unikalne budynki. Za tytuł odpowiada czeskie studio SCS Software, w którym pracuje kilku Polaków.

  • Detale: Ultra
  • Antyaliasing: Włączony

ZOTAC GAMING GeForce GTX 1650 OC - Euro Truck Simulator 2

Kingdom Come: Deliverance

Kingdom Come: Deliverance to tytuł opowiadający historię Czech i okolic rzeki Sazawy. Gra została oparta o silnik Crytek i w wielu miejscach potrafi dać mocny wycisk karcie graficznej oraz procesorowi. Za miejsce testowe posłużył nam las Sazawski.

  • Detale: Bardzo Wysokie
  • Antyaliasing: Włączony

ZOTAC GAMING GeForce GTX 1650 OC - Kingdom Come: Deliverance

Assassin’s Creed Unity

Assassin’s Creed Unity to symulator bycia zabójcą. W tej części przenosimy się do Paryża oraz okolic. Wcielamy się w postać Arno – jednego z członków Asasynów. Naszym zadaniem jest rozwikłanie zagadki bractwa w XVIII-wiecznym Paryżu, podczas Rewolucji Francuskiej. Za miejsce testowe posłużyła dzielnica Cite, z katedrą Notre Dame i dużą ilością osób.

  • Detale: Bardzo wysokie
  • Antyaliasing: Włączony

ZOTAC GAMING GeForce GTX 1650 OC - Assassin's Creed Unity

Shadow of the Tomb Raider

Akcja gry Shadow of the Tomb Raidertoczy się w miastach oraz w dżungli. Wcielamy się tutaj ponownie w Larę Croft, która musi rozwikłać zagadkę Majów i Azteków. Prócz tego po piętach depcze jej zakon Trójcy. Za miejsce testowe posłużyło nam miasto Kuwak Yaku. Przebiegliśmy od jednego punktu do drugiego.

  • Detale: Bardzo Wysokie
  • Antyaliasing: Włączony

ZOTAC GAMING GeForce GTX 1650 OC - Shadow of the Tomb Raider

Pobór mocy

Pobór mocy mierzyliśmy przy użyciu aplikacji HWInfo oraz GPU-Z. Czas mierzenia wynosił około 10 minut. Zbieraliśmy najmniejsze i największe wartości, a następnie wyciągaliśmy z nich średnio.

ZOTAC GAMING GeForce GTX 1650 OC - Pobór mocy - spoczynek

ZOTAC GAMING GeForce GTX 1650 OC - Pobór mocy - obciążenie

Temperatury

Temperatury były mierzone po około 30 minutach pracy karty oraz jej spoczynku. Pomiar dokonywaliśmy przy użyciu aplikacji HWInfo oraz GPU-Z.

ZOTAC GAMING GeForce GTX 1650 OC - Temperatury - spoczynek

Karta w stanie spoczynku miała normalne temperatury. Wahały się one między a 25 – 27 stopni Celsjusza. Wentylator chodził wtedy na minimalnych obrotach.

ZOTAC GAMING GeForce GTX 1650 OC - Temperatury - obciążenie

Podczas obciążenia wentylator rozpędzał się większych obrotów, ale nie osiągnęliśmy większej temperatury, aniżeli

Podsumowanie testów Zotac Gaming GeForce GTX 1650 OC

Oto nadszedł czas podsumowania naszej karty. Dwutygodniowe testy ujawniły zarówno zalety, jak i wady Zotac Gaming GeForce GTX 1650 OC. Na plusy zasługują rozmiary oraz sensowny poziom głośności. Dodatkowo karta pobiera niezwykle mało energii pod obciążeniem. W żadnej grze nie udało się nam osiągnąć większego poboru mocy, aniżeli 69 Watów. Jedynie programy użytkowe i ewentualne benchmarki mogą dobić do limitu.

W grze SOTR nasza karta radziła sobie nadzwyczaj dobrze. Mimo ustawionych wysokich detali bardzo rzadko FPSy spadały poniżej 40 klatek na sekundę. W grze Kingdom Come: Deliverance natomiast mieliśmy klatki między 29 – 33, w zależności od miejsca, gdzie przejeżdżaliśmy. Jednakże było nader grywalnie. Pozostałe gry nie miały większych problemów z utrzymaniem przyzwoitego FPSu.

W testach syntetycznych, jak widzimy po wykresach i porównaniu do Sapphire PULSE Radeon RX 570 Mini, karta jest o wiele słabsza. Brakuje tutaj ewidentnie rdzeni CUDA, które mogłyby dać większego kopa. 4 GB pamięci GDDR6 również przydają się bardzo, szczególnie że sporo gier i benchmarków wymaga już minimum 3 GB.

Ogółem podsumowując – cena nowej karty to przedział 630 – 670 zł. Wspomniany wcześniej Radeon RX 570 to koszt do 650 zł, a czasami nawet można wyrwać za 550 zł. Łącząc cenę do oferowanej wydajności, Zotac Gaming GeForce GTX 1650 OC wypada ciut słabo. Tutaj Zotac powinien zmniejszyć cenę o minimum 100 zł w dół, aby mógł on być odpowiednią ofertą dla niskiego segmentu wydajnościowego.

Zalety

  • Małe rozmiary całej karty – ukochany przez nas format mini-ITX
  • Niski pobór energii pod obciążeniem
  • Brak dodatkowej wtyczki zasilającej
  • Akceptowalny poziom głośności

Wady:

  • Cena do oferowanej wydajności

Za wypożyczenie karty dziękujemy polskiemu oddziałowi firmy Zotac.


0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
trackback

[…] teraz do wyników testów. Wydajność była na równi z Zotac Gaming GeForce GTX 1650 OC, czy Sapphire PULSE Radeon RX 570 Mini. Maksymalna różnica w wydajności mogła wynosić 5 […]