Do naszej redakcji zawitał procesor Intel Core i7-8700. Jednostka miała premierę w październiku 2017 roku. Intel pozostawił niby tą samą podstawkę LGA 1151, aczkolwiek okazuje się ona ciut inna. M.in. zwiększono liczbę pinów VSS i VCC (masa / zasilanie). Tym samym pod nowym gniazdem nie zamontujemy starszej generacji procesorów. A nowych jednostek nie włożymy do starego typu gniazda LGA 1151.
Płytka PCB jest bardzo cienka oraz posiada jasnozielony kolor. Na górze mamy zamontowany IHS. Na dole natomiast znajdują piny stykowe.
Oto specyfikacja jednostki:
Specyfikacja Core i7-8700 | |
---|---|
Nazwa kodowa | Coffee Lake |
Podstawka | LGA 1151 |
Ilość rdzeni fizycznych / wątków | 6 / 12 |
Zintegrowany układ graficzny | UHD Intel 630 |
Częstotliwość podstawowa | 3200 MHz |
Taktowanie Turbo Boost | 4600 MHz |
Współczynnik TDP | 65 W |
Procesor został wykonany w 14 nm litografii, co powinno się przełożyć na niższe temperatury podczas obciążenia. Pozwoliło to także na zmniejszenie współczynnika TDP oraz zwiększenie zegarów.
Nasza jednostka posiada 6 fizycznych rdzeni, co jest przełomem w tym segmencie. Poprzednia generacja Kaby Lake miała co najwyżej 4 fizyczne rdzenie. Intel postanowił zatem wyjść naprzeciw oczekiwaniom graczy oraz profesjonalistów. Do tej pory, aby uzyskać 6 rdzeni fizycznych, należało zakupić drogą platformę z chipsetem X.
Jeżeli chodzi o tryb Turbo Boost to dla 4 – 6 rdzeni wynosi on 4.3 GHz. Dla trzech rdzeni wynosi 4.4 GHz, a dla dwóch to wartość 4.5 GHz. Natomiast jeden rdzeń może zwiększyć swoje taktowanie do aż 4,6 GHz.
Powierzchnia rdzenia wynosi 149 mm2 i umieszczono na niej aż 1.4 miliarda tranzystorów
Procesor posiada obsługę pamięci DDR4-2666 MHz. Nie można zapomnieć o zwiększeniu pamięci podręcznej wszystkich poziomów: L1 192 kB, L2 1536 kB oraz L3 12288 kB. Taką zmianę powinny odczuć gry komputerowe.
Na koniec warto wspomnieć o dodaniu obsługi większej ilości portów USB 3.1 Gen 1 oraz natywnego wsparcia dla USB 3.1 Gen 2. Nie zmieniła się również konfiguracja pamięci DDR4, PCI-Express 3.0 (x16) czy SATA 6.0 Gb/s.
Ustawienia platformy testowej
Wszystkie testy wykonywaliśmy na komputerze z zainstalowanym systemem operacyjnym Windows 10 Pro 64-bit. Dysk miał ustawiony interfejs AHCI i wpięty był w porty SATA 6 Gb/s. Każdy test powtarzany był minimum 3 razy i z tego wyliczana była średnia.
Model | Dostawca | |
---|---|---|
Procesor | ![]() |
![]() |
Płyta główna | ![]() |
![]() |
Karta graficzna | ![]() |
![]() |
Pamięć RAM | ![]() |
![]() |
Dysk twardy | ![]() |
![]() |
Obudowa | ![]() Cougar QBX |
![]() |
Zasilacz | ![]() |
![]() |
System operacyjny | ![]() |
![]() |
Benchmarki
Blender – Blenchmark
Blender Blenchmark 1.0.7 to benchmark autorstwa Mark aka Dark. Autor przygotował skomplikowaną scenę z samochodem do renderowania. Test można uruchomić na karcie graficznej lub procesorze. W naszych testach wykorzystujemy moc procesora ze wszystkim dostępnymi rdzeniami.
AIDA64 – SinJulia
AIDA64 to znana aplikacja do identyfikacji komponentów sprzętowych i oprogramowania zainstalowanego w komputerze. Jest kontynuacją słynnego programu Everest. Wykorzystujemy wersję AIDA64 Engineer w wersji 5.95.4500. Testujemy z wykorzystaniem benchmarku FPU SinJulia. Mierzona jest wydajność operacji zmiennoprzecinkowych rozszerzonej precyzji, przy użyciu obliczeń pojedynczej klatki zmodyfikowanego fraktala „Julia ”. Kod jest napisany w Assemblerze i potrafi wykorzystać wszystkie możliwe rdzenie procesora.
Cinebench R15
Cinebench R15.038 to oprogramowanie, przeznaczone do testowania wydajności procesora lub karty graficznej. Całość oparta jest na silniku aplikacji do animacji Cinema 4D. W naszych testach badamy wydajność jednego oraz wielu rdzeni.
Cinebench R15.038 i test wydajnościowy jednego rdzenia.
Drugi test to już wykorzystanie wielu rdzeni. Tutaj zastosowany procesor pokazuje swoje możliwości.
Handbrake – Tears of Steel
Handbrake to wieloplatformowe narzędzie do konwertowania różnych formatów filmów. Program jest w pełni wolnym oprogramowanie, dostępnym za darmo. Jego zaletami są obsługa wielu rdzeni oraz wsparcie dla 64 bitowych systemów operacyjnych. W naszym teście konwertujemy słynny film Tears of Steel (HD 1920 pixels wide 4k rendered) z formatu MOV na MP4.
FutureMark PCMark 8: Home Work i Office Work
Aplikacja mierzy wydajność w zastosowaniach domowych oraz biurowych. Testowane są jakość grafiki, rozmowy wideo, gry, przeglądanie internetu czy praca w pakiecie biurowym.
3DMark – Fire Strike
I kolejny syntetyk, ale tym razem związany z graniem. 3DMark Fire Strike potrafi wykorzystać wszystkie dostępne rdzenie oraz mocno obciążyć kartę graficzną.
3DMark – Sky Diver
3DMark – Sky Diver jest to benchmark do testowania wydajności sprzętu. Został jednak przystosowany do sprzętu ze średniego segmentu wydajnościowego. Ostateczny wynik jest podawany w ilości punktów.
Unigine Heaven
Unigine Heaven to znany benchmark do mierzenia wydajności kart graficznych. W naszych testach włączyliśmy wysokie detale, średnią teselację oraz wyłączyliśmy antyaliasing. Liczba klatek była mierzona po około 10 minutach od uruchomienia benchmarku.
Unigine Valley
Unigine Valley to benchmark do testowania wydajności karty graficznej od Unigine Corp. Podcas testów generowany jest krajobraz w klimacie górskim, z dużą rozległą doliną. Doskonale tutaj widać działanie teselacji oraz jak zmienna pogoda, wpływa na ilość generowanych klatek. W naszych testach włączyliśmy wysokie detale oraz wyłączyliśmy antyaliasing. Liczba klatek była mierzona po około 10 minutach od uruchomienia benchmarku.
Unigine Superposition
Unigine Superposition jest to benchmark dopasowany pod karty graficzne najnowszej generacji. Obsługuje takie technologie jak OpenGL, Vulkan (w późniejszym czasie) oraz DirectX 12.
Crysis 3
Crysis 3 to gra, która została wydana w 2013 roku. Działa na silniku CryEngine 3, który potrafi wycisnąć siódme poty ze sprzętu. W naszych testach wykorzystaliśmy słynną mapę Welcome to the Jungle. Jest to miejsce, które wymaga dobrej karty graficznej oraz procesora.
DOOM
DOOM to gra autorstwa studia id Software. Wykorzystuje swój własny silnik id Tech 6, który renderuje przy użyciu OpenGL lub Vulkan. Jako miejsce testowe wybraliśmy pierwszą mapę w grze i miejsca różnych walk z wrogami.
DOTA 2
DOTA 2 to znana wszystkim gra typu MOBA. Jest to kontynuacja fanowskiej modyfikacji Defense of the Ancients dla gry Warcraft 3 i stała się jedną z najczęściej rozgrywanych gier online na świecie. W czasie rozgrywki może uczestniczyć do 10 graczy, po maksymalnie pięć osób w dwóch drużynach. Gracz kontroluje jednego bohatera, który zdobywa doświadczenie i awansuje na kolejne poziomy. Za zdobyte złoto kupowany jest ekwipunek, który wzmacnia bohatera.
Dying Light – Dolina z Zombie
Dying Light to gra akcji w klimatach survival horroru. Za tytuł odpowiedzialne jest polskie studio Techland. Gra działa na silniku Chrome Engine 6, a do renderowania grafiki wykorzystuje interfejs DirectX 11. Testy wykonywaliśmy na mapie od społeczności The Hunter. Jest to ogromna dolina z mnóstwem roślinności i zombi.
Euro Truck Simulator 2 – miasto
Euro Truck Simulator 2 to symulator jazdy ciężarówką. Gra oferuje nam kilka europejskich krajów do zwiedzania oraz wiernie odwzorowane modele pojazdów. Każde miasto w grze posiada swoje unikalne budynki. Za tytuł odpowiada czeskie studio SCS Software, w którym pracuje kilku Polaków.
Elite Dangerous: Arena
Elite Dangerous: Arena to samodzielna produkcja od studia Frontier Development. Tytuł koncentruje się na szybkich i dynamicznych pojedynkach w trybie wieloosobowym. Jest to w zasadzie przerobiona wersja Elite Dangerous, bez możliwości zwiedzania ogromnego uniwersum.
Pobór mocy
Pobór mocy mierzyliśmy w całym zestawie przy użyciu watomierza. Błąd pomiarowy mógł wynieść maksymalnie 5 Watów. Jak widzimy, podczas zwykłej pracy zestaw pobiera niewiele. W naszych testach wartość ta mogła urosnąć do 120 watów, jeżeli oglądaliśmy film czy wykonywaliśmy jakieś inne czynności, które w zamierzeniu miały lekko obciążyć zestaw.
Maksymalny pobór mocy zmierzyliśmy po około 15 minutach uruchomienia gry Crysis 3 na mapie Welcome to the Jungle.
Podsumowanie testów Core i7-8700
I to już koniec naszych testów. Musimy przyznać, że Intel Core i7-8700 zrobił na nas ogromne wrażenie. 6 rdzeni fizycznych oraz 12 logicznych potrafi dać duży wzrost wydajności w wielu profesjonalnych aplikacjach. Nie inaczej ma się w grach. Wiele silników potrafi wykorzystać dodatkową liczbę wątków, jak choćby Crysis 3, DOTA 2 czy Euro Truck Simulator 2. Oczywiście są gry, gdzie nie ma to zbyt dużego znaczenia, jak choćby DOOM 3 w trybie Vulkan, czy Dying Light.
Procesor Core i7-8700 posiada bardzo niskie zużycie energii. Przekłada się to na dużą oszczędność w rachunkach za prąd, a także niższe temperatury. Oczywiście zalecamy zastosowanie dobrego chłodzenia niskoprofilowego, co powinno dobrze wpływać na generowany hałas.
Polska cena procesora Intel Core i7-8700 wynosi obecnie między 1300 a 1400 zł. Nasz model w dniu kupna, kosztował 1399 zł.
Zalety:
- Dobra wydajność jednego wątka
- Dobra wydajność wielu wątków
- Duża liczba rdzeni
- Sugerowana cena na takim samym poziomie, jak przy poprzedniej generacji
- Niskie zużycie energii
Wady:
- Wymagana płyta główna z chipsetem Z370
- Zablokowany mnożnik (aczkolwiek to nie przeszkadza zbytnio)
- Brak lutowanego IHS
[…] Procesor: Intel Core i3-8100 lub Core i5-8400 lub Core i7-8700 […]
[…] wsparcie dla 8 generacji procesorów Intela – Coffee Lake. Wspierany jest maksymalnie model Intel Core i7-8700 z TDP do 65 Watów. Płyta główna została oparta na chipsecie H370, zatem nie będziemy mieli […]
[…] 2019 mini-komputer Zotac Gaming MEK MINI. Jednostka została wyposażona w potężny procesor Intel Core i7-8700 oraz kartę graficzną Zotac GeForce RTX 2070. Dzięki odpowiedniemu zaprojektowaniu obudowy, […]
[…] by rzec, że jest to jednostka 12 wątkowa za mniej niż 800 zł. Dodamy, że dwunastordzeniowy Intel Core i7-8700 kosztuje prawie 1400 […]