W przeciągu ostatnich kilku lat gry komputerowe z gatunku symulatorów powróciły do łask graczy. Od produkcji bardziej realistycznych aż po surrealistyczne symulatory zwierząt. Niezależne studio Texel Raptor postanowiło wykorzystać ten trend i wydać grę Parkitect, będącą symulatorem parku rozrywki na miarę popularnej kilkanaście lat temu serii RollerCoaster Tycoon. Jak ten zabieg wyszedł twórcom? Zapraszam do recenzji.

Parkitect jest wspólnym tworem niewielkiej, bo składającej się z trzech osób, ekipy oraz ogromnej rzeszy moderów. Wszyscy razem od czasu zbiórki na Kickstarterze oraz wydania pierwszej wersji alfa we wrześniu 2015 roku wspólnymi siłami pracowali, by ostatecznie wydać tytuł godny swojego przodka. Zaledwie kilka dni temu, pod koniec listopada 2018 roku, Parkitect wyszedł z fazy wczesnego dostępu i otrzymał miano pełnej wersji gry. I takie wrażenie się faktycznie odnosi.

Parkitect - deszcz

Odpalając menu główne

Tuż po uruchomieniu Parkitect wita nas proste, lecz funkcjonalne menu główne z najbardziej elementarnymi funkcjami – rozpoczęciem kampanii, stworzeniem lub rozegraniem własnego scenariusza, wczytaniem wcześniejszego zapisu czy wybraniem ustawień graficznych. Bardzo przyjemnym dodatkiem jest również okno po prawej stronie, służące jako promocja jednego z wyzwań w grze. W menu nie dało się odczuć żadnych problemów, ani z niską wydajnością, ani z ustawieniami graficznymi. Nie pozostało nic innego jak sięgnąć do właściwej rozgrywki.

Parkitect - menu

A co z grafiką?

Na pierwszy rzut oka, po odpaleniu właściwego scenariusza zostajemy przywitani niezwykle prostym i oszczędnym dla ekranu interfejsem, z ikonkami przy lewej oraz dolnej krawędzi ekranu oraz panelem informacji w lewym dolnym rogu. Twórcom udało się najbardziej optymalnie wykorzystać miejsce na ekranie, przez co wszystkie potrzebne opcje mamy na wyciągnięcie ręki, a same też nie przeszkadzają nam w pilnowaniu naszego cennego przybytku.

Parkitect - interfejs

Grafika w Parkitect, mimo ogromu cukierkowości, jest bardzo zróżnicowana. W swoich zamysłach odpowiedzialny za grę grafik postawił na prostotę modeli przy jednoczesnym dbaniu nie tylko o ich głębię, ale też o animacje czy cienie. Postawiono tutaj głównie na ciepłe barwy. Poza kilkunastoma rodzajami drzew, każdy postawiony przez nas element będzie można dowolnie dostosować do swoich potrzeb – od kolejek, aż po sklepy, wagoniki czy nawet stroje dla naszej obsługi. Co najważniejsze, wszystko działa bez problemów graficznych. A skoro już mówiliśmy wcześniej o kolejkach…

Parkitect - kolejka

Stawiając fundamenty

Niewątpliwie najważniejszym elementem Parkitect jest, jak trudno się nie domyślić, budowanie. Do naszej dyspozycji oddano kilka kategorii obiektów: techniczne, rozrywkowe, handlowe, dekoracyjne, narzędzia do tworzenia dróg oraz przekształcania terenu. Poza samą funkcjonalnością, każda grupa budynków posiada specjalne warunki, które musimy spełnić. Możemy tutaj podać przykład np. kolejek i karuzel, które wymagają odpowiedniego zagospodarowania miejsca na wejście i wyjście, czy budynki techniczne, które z powodu „niszczenia imersji” gości muszą być przed takowymi ukrywane, itp.

Parkitect - nudności

A co z osobami mniej kreatywnymi? Twórcy pomyśleli i o takich osobach i zdecydowali się dać szansę bardziej utalentowanym graczom na udostępnienie swoich kolejek poprzez Warsztat Steam. Dzięki temu rozwiązaniu przy pomocy zarówno kilku kliknięć jesteśmy w stanie wybudować solidnie wyglądający rollercoaster bez najmniejszego wysiłku. A liczba dostępnych kreacji rośnie!

O ile budowanie jest dość proste i przyjemne, tak niestety Parkitect ma ogromne problemy z mechaniką budowy pod ziemią, która jest bardzo nieintuicyjna i wymaga od gracza sporej gimnastyki. Momentami pozornie proste zadanie wybudowania podziemnego tunelu może być nie lada wyzwaniem. A szkoda!

Parkitect - rurociąg
Podziemny system rur, doprowadzających zaopatrzenie – owoc piętnastominutowych trudów.

Gość w domu, odpalajcie karuzelę

Ponieważ posiadanie pustego parku rozrywki nie zapewnia żadnej frajdy, do naszego przybytku będziemy przyjmować rozmaitych gości, z których każdy będzie miał inne wymagania co do intensywności własnych doznań. Ponownie, Parkitect zapewni nam jako twórcy lunaparku sporą liczbę narzędzi do wyciągania oszczędno… zaspokajania potrzeb naszych odwiedzających. Będziemy mogli budować karuzele o różnych intensywnościach, podwyższać ceny co ciekawszych atrakcji, zapewniać możliwość nabycia przekąsek, zaopatrywać obiekt w toalety czy budować ławki lub kosze na śmieci.

Parkitect - karuzele
Cechy wszystkich karuzel wypisane czarno na białym.

Cyferki muszą się zgadzać

Poza budowaniem, graczom Parkitect oddano również rozbudowane opcje zarządzania finansami naszego parku rozrywki. Podobnie jak w przypadku innych gier Tycoon-podobnych jako właściciele naszego przybytku będziemy mogli brać kredyty na nieco ambitniejsze projekty, zlecać tworzenie badań, ustalać z góry ceny każdej atrakcji czy organizować kampanie reklamowe w celu promocji naszych kolejek. A wszystkie nasze działania otrzymamy ładnie rozpisane w naszych comiesięcznych raportach.

Parkitect - raport miesięczny

Oczywiście żaden dobry park rozrywki sam się nie utrzyma, dlatego do odpowiedniego utrzymania naszego przybytku w należytym stanie będziemy mogli (a nawet musieli) nająć pracowników, takich jak woźny, technik czy ochroniarz. Dla naszych pracowników będziemy mogli również budować odpowiednią infrastrukturę, taką jak pomieszczenia do odpoczynku, sale szkoleniowe czy specjalne ścieżki techniczne, wykorzystywane np. przez dostawców do zaopatrywania sklepików poza oczami pretensjonalnych turystów. Wszystko to idealnie współgra z naszą koniecznością odpowiedniego planowania przestrzeni.

Parkitect - automaty
Turyści uwielbiają słodkie napoje oraz lody.

Podsumowanie

Parkitect jest bardzo solidną produkcją, za którą stoi mnóstwo godzin pracy oraz konsultacji z fanami. W zamian otrzymaliśmy bardzo dojrzały projekt symulatora tworzenia parku rozrywki. I mimo nieznacznych problemów związanych z konstrukcjami podziemnymi, ogrom funkcji, fantastyczna oprawa wizualna oraz doskonałe przeniesienie starego konceptu Tycoon’a w dzisiejsze standardy gamingowe sprawia, że tytuł zasługuje na naszą najwyższą ocenę. Tymczasem w Parkitect można się zaopatrzyć na platformie Steam, GOG lub Humble Store.

ZALETY:

  • bardzo dobra optymalizacja.
  • wsparcie dla modyfikacji z Warsztatu Steam.
  • budowanie sprawia mnóstwo frajdy.
  • wierne oddanie ducha oryginału z kilkoma nowymi rozwiązaniami.

WADY:

  • uciążliwa mechanika budowania pod ziemią.

Ocena: 5,75/6


Kopię gry Parkitect otrzymaliśmy bezpośrednio od twórców – serdecznie dziękujemy.