Firma AMD wprowadziła do sprzedaży kartę graficzną Radeon RX 5500 XT. Układ graficzny skonstruowano w oparciu o nowoczesną architekturę AMD RDNA i technologię 7 nm. Mamy tutaj 1408 Procesorów Strumieniowych, co oznacza aż 22 jednostki obliczeniowe. Prócz tego znajdziemy również 88 jednostek teksturujących (TMU) i 32 rasteryzujące (ROP). TDP karty zostało ustalone na 130 W.
Taktowanie podstawowe w Radeon RX 5500 XT wynosi 1670 MHz, w trybie gry wzrasta do 1717 MHz, a w trybie Boost rośnie do 1845 MHz. Karta współpracuje również 4 GB lub 8 GB pamięci GDDR6 na 128-bitowej szynie daje. Daje to przepustowość na poziomie 224 GB/s i moc obliczeniową około 5.19 TFLOPSów.
Radeon RX 5500 XT | Radeon RX 570 | GeForce GTX 1660 | GeForce GTX 1650 SUPER | |
---|---|---|---|---|
Tranzystory | 6.4 mld | 5.7 mld | 6.6 mld | 6.6 mld |
Architektura | RDNA 1.0 | GCN 4.0 | Turing | Turing |
Układ graficzny | NAVI 14 | Polaris 20 | TU116 | TU116 |
Rozmiar rdzenia | 158 mm2 | 232 mm² | 284 mm² | 284 mm2 |
Rdzenie CUDA/ Procesory strumieniowe | 1408 | 2048 | 1408 | 1280 |
Jednostki teksturujące | 88 | 128 | 88 | 80 |
Jednostki renderujące | 32 | 32 | 48 | 32 |
Jednostki RT | BRAK | BRAK | BRAK | BRAK |
Jednostki Tensor | BRAK | BRAK | BRAK | BRAK |
Rozmiar pamięci | 4/8 GB GDDR6 | 4/8 GB GDDR5 | 6 GB GDDR5 | 4 GB GDDR6 |
Szyna pamięci | 128-bit | 256-bit | 192-bit | 128-bit |
Przepustowość | 224.0 GB/s | 224.0 GB/s | 192.0 GB/s | 192.0 GB/s |
Moc obliczeniowa | 5.19 TFLOPS | 4.4 TFLOPS | 5.5 TFLOPS | 4.4 TFLOPS |
Zegar bazowy | 1485 MHz | 1530 MHz | 1530 MHz | 1530 MHz |
Taktowanie pamięci | 14 GHz | 7 GHz | 8 GHz | 12 GHz |
TDP | 130 W | 120 W | 120 W | 100 W |
Karta graficzna działa w oparciu o standard PCI Express 4.0. Pojawiły się takie technologie jak Radeon Image Sharpening (RIS), FidelityFX, Radeon Anti-Lag. Udoskonalono akcelerację renderowania grafiki 3D, kodery wideo HEVC z HDR/WCG, sprzętowe kodowanie wideo HEVC i wiele innych.
Tutaj opis technologii:
- Radeon Image Sharpening (RIS) – przywraca przejrzystość obrazu, który został zmiękczony przez inne efekty post-processingu. Technologia RIS łączy się dobrze ze skalowaniem rozdzielczości w górę, aby zapewniać wysoką ostrość i płynną animację na wyświetlaczach o bardzo dużej rozdzielczości. Działa w grach w trybach DirectX 9, 12 i Vulkan.
- FidelityFX – oto otwarty zestaw narzędzi deweloperskich, który wkrótce zostanie udostępniony w ramach inicjatywy GPUOpen. Ułatwia on tworzenie wysokiej jakości efektów post-processingu, czyniących gry piękniejszymi. Oferuje przy tym odpowiedni balans między jakością a wydajnością. FidelityFX ma funkcję CAS (Contrast-Adaptive Sharpening), jaka wydobywa szczegóły w przestrzeniach o niskim kontraście. Minimalizuje jednocześnie występowanie błędów (artefaktów) wywoływanych przez typowe algorytmy wyostrzające. Deweloperzy planują integrację CAS w szeregu popularnych gier, a firma Unity Technologies planuje zintegrować to ze swoją platformą rozwoju animacji 3D.
- Radeon Anti-Lag – technologia ta została zoptymalizowana dla eSportu i zwiększa konkurencyjność, obniżając nawet o 31% czas reakcji na linii urządzenie wejścia – ekran, co przekłada się na doznania podobne, co przy wyższej liczbie klatek na sekundę.
Karty graficzne AMD Radeon RX 5500 XT są już dostępne w ofertach szeregu producentów, w tym takich firm jak ASRock, ASUS, Gigabyte, MSI, PowerColor, SAPPHIRE i XFX. Wersje z 4 GB zaczynają się od 169 dolarów (około 849 zł), a za 8 GB przyjdzie nam zapłacić minimum 199 dolarów (około 999 zł).
[…] kartę graficzną PowerColor Radeon RX 5500 XT. Model ten został oparty na rdzeniu NAVI 14, wykonanym w 7 nm procesie technologicznym. Znajdziemy tutaj 1408 Procesorów Strumieniowych, […]