fbpx
Strona głównaSprzętKarty graficzneNVIDIA zaprezentowała kartę GeForce RTX 4080

NVIDIA zaprezentowała kartę GeForce RTX 4080

20 września NVIDIA zaprezentowała karty graficzne GeForce RTX 4080, oparte na architekturze Ada Lovelace. Jak deklaruje producent „Oparte na architekturze Ada Lovelace i technice DLSS 3 karty RTX trzeciej generacji są do czterech razy szybsze niż karty graficzne z architekturą NVIDIA Ampere.

Na pokładzie znajdziemy rdzeń AD103 wykonany w technologii TSMC 4N. Chip został wyposażony w 9728 rdzeni CUDA, 304 jednostki teksturujące oraz 112 jednostek renderujących. Prócz tego mamy jeszcze 76 jednostek RT (obliczenia ray tracingu) oraz 304 jednostki Tensor (sztuczna inteligencja i głębokie uczenie się). Taktowanie podstawowe rdzenia wynosi 2205 MHz, a w trybie Boost wzrasta do 2505 MHz.

Jeżeli chodzi o pamięć to znajdziemy aż 16 GB GDDR6X od firmy Micron na 384-bitowej szynie danych. Taktowanie wynosi 22.4 GHz. Daje to przepustowość na poziomie 717 GB/s.

Troszkę o technologiach

Nowy model GeForce RTX 4080 to także ogromny skok w zakresie efektywności energetycznej oraz w technice śledzenia promieni w czasie rzeczywistym – Ray Tracingu.

Ada Lovelace to także nowe, ulepszone i bardziej wydajne DLSS. Deep Learning Super Sampling jest przeznaczone dla gier i aplikacji kreatywnych. Funkcja jest napędzana przez sztuczną inteligencję i pozwala generować teraz pełne klatki, chociażby w celu uzyskania jeszcze szybszej i płynnej rozgrywki.

NVIDIA DLSS 2

NVIDIA DLSS 3

Ponadto karty graficzne GeForce RTX 4000 oferują szereg innowacji technologicznych, w tym:

  • Multiprocesory strumieniowe o mocy cieniowania do 83 teraflopów — 2x w porównaniu z poprzednią generacją.
  • Rdzenie RT trzeciej generacji o wydajności przetwarzania ray tracingu do 191 teraflopów — 2.8x w stosunku do poprzedniej generacji.
  • Rdzenie Tensor czwartej generacji o wydajności do 1,32 petaflopów — 5x więcej niż w poprzedniej generacji przy wykorzystaniu akceleracji FP8.
  • Shader Execution Reordering (SER), który zwiększa wydajność wykonywania zadań poprzez zmianę harmonogramu cieniowania w locie, aby lepiej wykorzystać zasoby karty graficznej. Jest to innowacja równie istotna, jak wykonywanie operacji poza kolejnością w przypadku procesorów centralnych. SER zwiększa wydajność ray tracingu do 3 razy, a liczbę klatek na sekundę w grach nawet o 25%.
  • Ada Optical Flow Accelerator o 2x większej wydajności pozwala technice DLSS 3 przewidywać ruch w scenie, umożliwiając sieci neuronowej zwiększenie liczby klatek na sekundę przy zachowaniu wysokiej jakości obrazu.
  • Usprawnienia architektury w połączeniu z autorską technologią wytwarzania TSMC 4N skutkują nawet dwukrotnym wzrostem wydajności energetycznej.
  • Podwójne enkodery NVIDIA (NVENC) skracają czas eksportu nawet o połowę i obsługują standard AV1. Kodowanie NVENC AV1 jest wykorzystywane m.in. przez oprogramowanie OBS, Blackmagic Design DaVinci Resolve czy Discord.

Wszystkie te nowinki sprawiają jednak, że nowe karty graficzne nie grzeszą rozmiarami. Konstrukcje 3-slotowe nie są niczym wyjątkowym, a wszystko wskazuje, że tych 4-slotowych też będzie dość sporo.

Karty graficzne RTX 4000

Poniżej krótkie zestawienie techniczne kart wraz z planowanymi modelami.

Karty graficzne RTX 4000

Nam nie pozostaje nic innego jak na oczekiwanie na ewentualne wersje ITX, bo te interesują nas najbardziej.

Źródło: www.nvidia.com

Co sądzisz o tym artykule?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

Warto przeczytać