NVIDIA zaprezentowała nową kartę graficzną: GeForce RTX 4090. Na pokładzie znajdziemy rdzeń AD102-300 wykonany w technologii TSMC 4N. Chip został wyposażony w 16384 rdzeni CUDA, 512 jednostek teksturujących oraz 192 jednostki renderujące. Prócz tego mamy jeszcze 128 jednostek RT (obliczenia ray tracingu) oraz 512 jednostek Tensor (sztuczna inteligencja i głębokie uczenie się). Taktowanie podstawowe rdzenia wynosi 2235 MHz, a w trybie Boost wzrasta do 2520 MHz.
Jeżeli chodzi o pamięć to znajdziemy aż 24 GB GDDR6X od firmy Micron na 384-bitowej szynie danych. Taktowanie wynosi 21.2 GHz. Daje to przepustowość na poziomie 1020 GB/s.
Karty graficzne GeForce RTX 4000 oferują szereg innowacji technologicznych, w tym:
- Multiprocesory strumieniowe o mocy cieniowania do 83 teraflopów — 2x w porównaniu z poprzednią generacją.
- Rdzenie RT trzeciej generacji o wydajności przetwarzania ray tracingu do 191 teraflopów — 2.8x w stosunku do poprzedniej generacji.
- Rdzenie Tensor czwartej generacji o wydajności do 1,32 petaflopów — 5x więcej niż w poprzedniej generacji przy wykorzystaniu akceleracji FP8.
- Shader Execution Reordering (SER), który zwiększa wydajność wykonywania zadań poprzez zmianę harmonogramu cieniowania w locie, aby lepiej wykorzystać zasoby karty graficznej. Jest to innowacja równie istotna, jak wykonywanie operacji poza kolejnością w przypadku procesorów centralnych. SER zwiększa wydajność ray tracingu do 3 razy, a liczbę klatek na sekundę w grach nawet o 25%.
- Ada Optical Flow Accelerator o 2x większej wydajności pozwala technice DLSS 3 przewidywać ruch w scenie, umożliwiając sieci neuronowej zwiększenie liczby klatek na sekundę przy zachowaniu wysokiej jakości obrazu.
- Usprawnienia architektury w połączeniu z autorską technologią wytwarzania TSMC 4N skutkują nawet dwukrotnym wzrostem wydajności energetycznej.
- Podwójne enkodery NVIDIA (NVENC) skracają czas eksportu nawet o połowę i obsługują standard AV1. Kodowanie NVENC AV1 jest wykorzystywane m.in. przez oprogramowanie OBS, Blackmagic Design DaVinci Resolve czy Discord.
Nowa technika śledzenia promieni dla jeszcze bardziej wciągających gier
Rdzenie RT trzeciej generacji zostały zaprojektowane tak, aby zapewnić dwukrotnie wyższą przepustowość w zakresie obliczeń przecięcia promienia z trójkątem i zawierają dwie ważne nowe jednostki sprzętowe. Silnik Opacity Micromap dwukrotnie przyspiesza ray tracing testowanej geometrii alfa, a silnik Micro-Mesh generuje w locie mikrosiatki, aby wygenerować dodatkową geometrię. Silnik Micro-Mesh zapewnia korzyści w postaci zwiększonej złożoności geometrycznej
DLSS 3 generuje pełne klatki zapewniając jeszcze szybszą rozgrywkę
Huang zaprezentował także NVIDIA DLSS 3, kolejną rewolucję w neuronowo-graficznej technice Deep Learning Super Sampling przeznaczonej dla gier i aplikacji kreatywnych. Ta napędzana przez sztuczną inteligencję technika może teraz generować pełne klatki w celu uzyskania większej szybkości rozgrywki. Może ona pokonywać ograniczenia wydajności procesora centralnego w grach, pozwalając karcie graficznej na niezależne generowanie całych klatek.
Technika ta trafia do najpopularniejszych na świecie silników gier, takich jak Unity i Unreal Engine, i uzyskała uznanie wśród wielu czołowych deweloperów, a ponad 35 gier i aplikacji wspierających tę technikę pojawi się już wkrótce.
Dostępność kart GeForce RTX 4090
Karty RTX 4090 będą dostępne w sprzedaży od środy, 12 października, w cenach zaczynających się od 1599 USD.
Palit
Palit GeForce RTX 4090 GameRock OC
Palit GeForce RTX 4090 GameRock
Palit GeForce RTX 4090 GameRock OmniBlack
Gainward
Gainward GeForce RTX 4090 24 GB Phantom (GS)
Gainward GeForce RTX 4080 16 GB Phantom (GS)
Gainward GeForce RTX 4080 12 GB Phantom Reunion (GS)
Gainward GeForce RTX 4080 12 GB Phantom (GS)