fbpx
Strona głównaPcMod.plArtykułyRóżne twarze polskiego gracza. Raport 2023 - relacja z wydarzenia HP X...

Różne twarze polskiego gracza. Raport 2023 – relacja z wydarzenia HP X Gaming

Od kilkudziesięciu lat gry rozwijają się, a technologia komputerowa prze do przodu dzięki nim i to dosyć mocno. W celu podążania za trendami, co pewien czas przeprowadzane są badania graczy. Dzięki nim można się wiele dowiedzieć, nie tylko pod względem technologicznym, ale też pod innym. 26 października 2023 zorganizowano w warszawskim H.4.O.S. event, gdzie przedstawiono…

Miejscówka, a raport – HP x Gaming

Mogę powiedzieć, że miejsce publikacji raportu zaskoczyło mnie. Okazało się, że jest to centrum gamingowe, gdzie można grać w swoje ulubione tytuły na PC lub konsolach, a w wolnych chwilach w planszówki. Dodatkowo jest tam bar, w którym możemy delektować się napojami, relaksować po emocjonujących rozgrywkach i dzielić się wrażeniami z innymi graczami.

Klimat miejsca był mocno stylizowany przeróżnymi elementami, które do siebie tak naprawdę by nie pasowały, np. elementy związane z lotniskiem albo też odpowiednio stylizowane rury gazowe, które były przygotowane jako klamka do drzwi. Jedno z drugim nie łączy się, ale dla mnie daje jeszcze większy plus do wrażeń.

Raport oraz jego przedstawienie

W momencie rozpoczynania wydarzenia prowadzący przedstawili agendę całego wydarzenia. Dało się odczuć, że omówienie raportu może naprawdę się ciągnąć dosyć długo, bo jest wiele szczegółów do przedstawienia. Do tego jeszcze planowana jest dyskusja oraz możliwość zadawania pytań przez uczestników.

Wiadomo, że kilka szczegółowych informacji zostało pominiętych, bo tak naprawdę trzeba by było siedzieć cały dzień, aby omówić wszystko. Zapewne jeszcze by tego było mało. Z tego też powodu każda osoba uczestnicząca otrzymała na maila pełny raport do przeanalizowania oraz przedstawienia szerszej publiczności.

W trakcie imprezy doszło do naprawdę kilku miłych momentów, gdzie można było coś dowiedzieć się o prowadzących. Ja natomiast miałem możliwość zrozumienia sensu niektórych wyników z tego raportu.

Prowadzący potwierdzili, że raport był na tyle uszczegóławiany, aby móc odpowiednio przedstawić sytuację o osobach grających oraz to, co mogą ukrywać przed światem. A co za tym idzie, dało się zrozumieć, że nie o wszystkim mówią gracze i nie tylko są to osoby młode w wieku szkolnym, ale też osoby starsze.

Usłyszeliśmy także, że świat gier jest coraz bardziej mainstreamowy. Powodem jest to, że gracze próbują nauczyć się kilku rzeczy w internecie z mainstreamowych kanałów (i nie tylko), aby omówić szerzej kilka rzeczy, m.in.:

  • próby uzyskania jak przejść przynajmniej jeden moment gry;
  • dowiedzieć się co jest w grze i czy warto kupić;
  • zobaczyć jak grają w tę grę inni.

Oczywiście jest o wiele więcej powodów, których nie wymieniłem, chciałem dać do zrozumienia, co powoduje, że gaming jest coraz bardziej mainstreamowy. W Polsce jeszcze potrwa, zanim tematyka gier stanie się mniej kontrowersyjna, a będzie czymś bardziej normalnym.

Informacje wynikające z raportu

Chciałbym przedstawić informacje, które zostały ujawnione w czasie spotkania. Badacze określili, że w Polsce jest niemal 20 milionów osób. Stanowią różnorodną grupę, wśród której znajdują się zarówno zapaleni gracze, jak i nieco bardziej „niedzielni”. Organizatorzy HP x Gaming chcieli zbadać preferencje i przyzwyczajenia oraz odkryć tak zwane „guilty pleasures” – innymi słowy grzeszne przyjemności, do których chcą, czy też nie, chcą się przyznać.

Raport 2023 - Różne twarze polskiego gracza - relacja z wydarzenia HP X Gaming 2023

Ogólnopolskie badanie, które zostało zainicjowane przez firmę HP, pozwala zgłębić psychologię graczy. W czasie wydarzenia podkreślano, że wyniki ukazują, że gracze są zazwyczaj ostrożni, jeśli chodzi o ujawnianie różnych aspektów swojej pasji. Między innymi prawie połowa z nich nie jest chętna do publicznego dzielenia się informacjami dotyczącymi czasu, jaki poświęcają na gry. Nie chwalą się też swoimi osiągnięciami – około 42% nie chce opisywać tego, co dokładnie robi w grze. Jest kilka przypuszczeń i może być, że uważają to za element strategiczny. Co więcej, w sferze tajemnicy gracze wolą pozostawić również finanse, związane z wydawaniem na gry i w grach. Aż 48,5% z nich nie mówi, ile wydaje na rozrywkę. Nieważne czy to tylko w momencie zakupu, czy to w trakcie grania, poprzez tzw. mikropłatności, bądź też kupowanie dodatków do wersji podstawowych.

Możemy się też dowiedzieć z raportu o tym, na jakich platformach są uruchamiane gry. Najczęściej sięganym sprzętem jest laptop, zapewne z tego powodu, że możemy dzięki niemu przenosić się w dowolne miejsce i kontynuować dalszą rozgrywkę. Komputer stacjonarny pojawia się na drugim miejscu. Gracze są świadomi sprzętu, na którym grają, i chcąc pozostać w trendzie gier oraz technologii. Duża część nadal wybiera komputery stacjonarne ze względu na możliwość ich modernizacji. Na kolejnym miejscu na podium plasują się urządzenia mobilne — tablety oraz telefony. Według mojej oceny te urządzenia pojawiają się tutaj z powodu, że część czasu poświęcamy na dojazdy, dzielenie się z innym większym gabarytowo produktem elektronicznym.

Tak jak pisałem wcześniej, polscy gracze są świadomymi użytkownikami sprzętu. Dla nich wydajność komputerów, ich wszechstronność i możliwość konfiguracji podzespołów stanowią kluczowe kwestie. Starają się być na bieżąco z najnowszymi technologicznymi trendami i dbają o to, aby regularnie modernizować komputery. Co jednak istotne, służą im nie tylko do rozrywki, ale także do nauki, pracy, komunikacji i innych form rozrywki, takich jak oglądanie filmów czy słuchanie muzyki.

Gracze wciąż wydają się cierpieć z powodu wielu stereotypów. To najprawdopodobniej dlatego tak duża liczba graczy traktuje wiele aspektów swojego hobby jako grzeszne przyjemności. Nie o wszystkich elementach gamingu użytkownicy chcą mówić głośno. Nie ulega jednak wątpliwości, że polscy gamerzy uwielbiają grać i angażować się w swoją pasję. Doceniają w niej zarówno aspekty czysto rozrywkowe, jak i społeczne. Co więcej, poświęcają na nią sporą ilość czasu, ale przy tym nie zapominają o pracy, nauce czy innych rozrywkach. Z tego też powodu często wybierają komputery ze względu na ich wielofunkcyjność. Doceniają ich wszechstronność, która pozwala im nie tylko grać, ale realizować się na wielu polach, m.in. w pracy.

W raporcie było jeszcze poruszanych wiele aspektów związanych z gamerami Był to spędzany czas dla gier, czego dokładnie obawiają się, które elementy sprzętu uważają za najważniejsze, jak często go modernizują oraz ile urządzeń mają w gospodarstwie w domu. Poruszane aspekty dają wiele możliwości na odczytanie zachowań użytkowników sprzętu do gamingu oraz jak jest wykorzystywany, oraz przez kogo.

Kto wystąpił podczas HP x Gaming?

Po prezentacji raportu prowadzący nie odpuścili i nie chcieli jeszcze widzów puścić do domu. Przez to rozpoczęli kolejną część i na scenie pojawili się kolejni uczestnicy, aby rozpocząć debatę. Pojawiła się Ula Klimczak, która jest Performance Coach Natus Vincere, oraz Maciej Persona, który jest też dziennikarzem technologicznym oraz współautorem raportu.

Dzięki nim suche fakty przestały być suche, jak dowcipy prowadzącego Familiadę. Urszula Klimczak dała do zrozumienia, że ona jako człowiek od weryfikowania psychologii graczy, nie ma też tak łatwo. Dosyć często musi wyjaśniać, czym dokładnie się zajmuje albo część napotkanych ludzi okłamywać, aby nie zostać zaszufladkowana do złej kategorii. Przez stereotypy ludzi jest źle rozumiana oraz błędnie określa się jej stanowisko, oraz obowiązki. A co za tym idzie, musi tłumaczyć, czym się dokładnie zajmuje. W niektórych przypadkach jest naprawdę ciężko.

Urszula Klimczak poprzez pryzmat postrzegania swojego stanowiska pracy oraz z kim ma styczność doskonale wie, że gracze na pewno ukrywają część rzeczy przed światem z powodu stereotypów oraz zaszufladkowaniem przez społeczeństwo. Odgradzanie ludzi od gier jest prowadzone poprzez narzucanie przez tych, którzy nie mieli do tej pory styczności z technologiami. Przez to też pojawiają się obawy, czy oby na pewno technologia komputerowa oraz rozrywka elektroniczna jest taka dobra. Urszula potwierdza, że te obawy mogą być poprzez niewiedzę oraz brak styczności z tego typu urządzeniami w okresie kiedy nie było takiego rozwoju technologii, jak jest teraz.

Maciej Persona, jako współautor raportu i jako dziennikach technologiczny jest świadomy, jak rozwija się nie tylko gaming, ale też technologia, która wspiera to. Nie ma wiedzy psychologicznej na temat graczy, lecz można po części domyślić się, co tak naprawdę motywuje ludzi. Dzięki raportowi może udowodnić swoje tezy związane z pożytecznym rozwojem technologii. Nie tylko jest to pozytywny wpływ na jednostki, ale też ogólnie na społeczeństwo. Wcześniej, aby współpracować, trzeba było wyjść przed blok i z innymi wspólnie działać. Obecnie można spotkać się i wspólnie w coś pograć będąc od siebie oddalonym o wiele kilometrów.

W czasie debaty padło wiele ciekawych rzeczy podkreślających pozytywny wpływ gamingu. Jednym z nich było to, że sytuacja co-vidova zmieniła po części światopogląd na osoby zajmujące się gamingiem. Doszło potwierdzenie, że gracz jest osobą świadomą użytkowanego sprzętu oraz w to co gra. Tym samym zaprzecza stereotypowi w społeczeństwie.

Przemiana, jaka następuje z “nie dotykając, bo tracisz czas” na wyciąganie gier, gdzie można się rozwijać, jest właśnie teraz i według Bartosza Borowskiego jest dobrym kierunkiem. Na tyle jest rozwinięta technologia, że można uczyć się przeróżnych umiejętności. Natomiast od Macieja Persona padło, że trzeba dodatkowo wyedukować ludzi na temat gamingu. Przez tę barierę jest przyhamowywany rozwój gamingu.

A na koniec HP x Gaming

Kończąc, chciałbym przedstawić swoje zdanie po całej prezentacji. Raport został ciekawie zaprezentowany, a debata podsumowującą go dodała naprawdę wiele do wyników badania. Wszystko to zostało przedstawione w bardzo fajnym stylu. W czasie trwania kuluarów firma HP prezentowała swoje produkty gamingowe oraz mocno angażowała się w ten projekt.

Kilkukrotne wspomnienie o ogólnopolskim światopoglądzie o gamingu i komputerach to wielki problem związany z rozwojem sprzętu oraz podejścia Polaków do tego typu rzeczy. Natomiast obecnie nie tylko trzeba edukować samych gamerów, lecz też całe ich otoczenie, aby nie bali się sprzętu oraz wpływu gier na człowieka. Moim zdaniem bardziej trzeba bardziej podejść do tych drugich, aby zobaczyli, co się dzieje. Później rozpocząć uświadamianie, jaki to ma wpływ na rozwój.

Dodatkowo dzięki takiemu wsparciu będzie możliwy jeszcze szybszy rozwój technologii, bo ludzie będą mogli bardziej otwarcie o tym mówić oraz komunikować się z sobą w tym temacie. Dzięki takim zachowaniom takie firmy jak HP albo producenci podzespołów będą mogli bardziej zainteresować się w tworzeniu dedykowanego sprzętu nie tylko dla graczy. A co za tym idzie, zwiększy się rozwój e-sportów, który obecnie jest ograniczony do dosłownie kilku tytułów na całym świecie.

Co sądzisz o tym artykule?
+1
0
+1
1
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
Bartosz Rozwadowski
Bartosz Rozwadowski
Codziennie jestem ojcem wspaniałej dwójki dzieci oraz mężem tak samo wspaniałej kobiety. Co pewien czas publikuję teksty o tematyce historycznej na swoim blogu oraz zajmuję się codzienną dawką wrażeń jakie niesie życie. Na pcmod.pl ściągnęło mnie możliwości pisania tekstów o tematyce IT.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj


Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

Warto przeczytać