Kilka dni temu w internecie pojawiła się informacja dotycząca API interfejsu Vulkan. Twierdzono, że sterowniki graficzne w trybie linked display adapter
wymagają WDDM przy konfiguracji SLI lub CrossFire. Taka notka wypłynęła wprost z oficjalnego slajdu organizacji Khronos Group, który to został udostępniony podczas Game Developers Conference 2017. Problem w tym, że tryb linked display adapter
jest częścią WDDM 2.0, która to jest tylko w systemie Windows 10.
Portal pcper.com postanowił nieco wyjaśnić, o co chodzi w całym tym zamieszaniu. Poniższa tabelka przyda się do tego:
Implicit Multi-GPU (LDA Implicit) | Explicit Multi-GPU (LDA Explicit) | Unlinked Multi-GPU (MDA) | |
---|---|---|---|
Windows 7 | ✓ | ||
Windows 8.1 | ✓ | ||
Windows 10 | ✓ | ✓ | ✓ |
macOS | Apple nie pozwala na dystrybuowania Vulkan API w sterownikach graficznych | ||
Linux / etc. | ✓ | ✓ | ✓ |
Dobra wiadomość jest taka, że Vulkan w konfiguracji wielu kart graficznych może być wspierany pod Windows 7 i Windows 8.1 w trybie zwanym MDA. Tryby LDA pozwalają deweloperom na ustalenie takiej samej wydajności dla obu kart graficznych, z wykorzystaniem pojedynczego interfejsu. Dodatkowo grupy złożone z kilku kart muszą mieć obsługę bezpośrednio w sterowniku.
Warto nadmienić, że najnowsza aktualizacja Vulkana, otrzymała rozszerzenie powiązane z Explicit Multi-GPU. Dzięki niemu możliwe będzie tworzenie grup złożonych z kilku kart rozpoznawanych jako jedno urządzenie logiczne. Ma to ułatwić możliwość wykorzystania i współdzielenia wszystkich oferowanych przez konstrukcje zasobów.
Z drugiej strony, ograniczenia mogą skłonić deweloperów do wykorzystywania niezlinkowanych konfiguracji GPU. Jest sporo możliwości, jak post-processing, zadania GPGPU jak fizyka czy sztuczna inteligencja. Co ciekawe, grupy złożone z kilku kart były odpowiedzią na żądania deweloperów, aby ułatwić im pracę.