Do naszej redakcji trafiła karta graficzna Palit GeForce GTX 1650 KalmX. Model ten miał swoją premierę w lutym 2020 roku. Firma zaprojektowała kartę z myślą o osobach lubiących ciszę. Zastosowane pasywne chłodzenie, które powinno bez problemów dać radę. Jednakże jak się będzie miała sprawa temperatur? O tym przekonacie się w naszym artykule.
Palit GeForce GTX 1650 KalmX – budowa i wyposażenie
Palit GeForce GTX 1650 KalmX wyposażony został w układ graficzny TU106, wykonany w 12 nm procesie technologicznym FinFET. Rdzeń ma 896 jednostek CUDA, 32 jednostki renderujące oraz 56 jednostek teksturujących. Producent usunął całkowicie jednostki RT (obliczenia ray tracingu), jednostki Tensor (sztuczna inteligencja i głębokie uczenie się) i wsparcie dla DLSS. Taktowanie rdzenia wynosi 1485 MHz, a w trybie Boost wzrasta do 1665 MHz.
Całość wspomagana jest przez 4 GB pamięci GDDR6 o taktowaniu 8 GHz i na 128-bitowej szynie danych. Daje to przepustowość na poziomie 128 GB/s i wydajność około 3 TFLOPS-ów. TDP tego modelu zostało ustalone na 75 Watów.
Firma zrobiła także własną konstrukcję płytki PCB oraz samego radiatora. Płytka drukowana ma wymiary 130 x 94 mm. Radiator natomiast mierzy 150 x 125 mm. Składa się z miedzianej podstawy, od której wychodzą rurki cieplne. Następnie ciepło jest oddawane do aluminiowych finów, które posiadają dużą powierzchnię rozpraszania. Cała karta ma wymiary – 178 x 138 x 38 mm.
Ze złączy na śledziu znajdziemy: 2 x DisplayPort 1.4 i HDMI 2.0b. Do zasilania karta wykorzystuje jedynie moc ze zlotu PCI Express.
Do zarządzania kartą Palit GeForce GTX 1650 KalmX można wykorzystać ThunderMaster lub inne oprogramowanie.
Procedura testowa
Wszystkie testy wykonywaliśmy na komputerze z zainstalowanym systemem operacyjnym Windows 10 Home 64-bit w wersji November 2019 Update. Pobrane były najnowsze aktualizacje. Dysk SSD był wpięty w port M.2 i pracował na swoich domyślnych ustawieniach. Jeżeli posiadaliśmy dysk SSD na interfejsie SATA, to był on wpięty w porty SATA 6 Gb/s.
Każdy test powtarzany był minimum 3 razy i z tego wyliczana była średnia. Jeżeli zachodziły jakiekolwiek anomalie w wynikach, to test powtarzany był do około 10 razy i z tego staraliśmy się wybrać średnią. Odrzucane były najbardziej skrajne wartości.
Taktowanie procesora zostało ustawione na 4.1 GHz dla wszystkich rdzeni. Wartości zmieniały się w zależności od zapotrzebowania.
Oto użyte oprogramowanie:
- Unigine Valley
- Unigine Superposition
- 3DMark Fire Strike
- 3DMark Time Spy
- Final Fantasy Windows 10 Edition
- DOOM – Vulkan
- Kingdom Come: Deliverance
- Dying Light
- Euro Truck Simulator 2
- Assassin’s Creed Unity
- Shadow of the Tomb Raider
- MSI Afterburner
- RivaTuner
- Sterowniki NVIDIA GeForce Game Ready Driver 441.20
Na czas testów wyłączyliśmy GeForce Experience, które mogło spowodować zmiany w procedurze testowej gier. Pobór mocy mierzyliśmy przy użyciu HWInfo oraz GPU-Z. Ilość FPSów mierzona była przy użyciu MSI Afterburner. Temperatury były mierzone przy użyciu MSI Afterburner i HWInfo.
Platforma testowa
Model | Dostawca | |
---|---|---|
Procesor | AMD Ryzen 7 2700X | |
Płyta główna | ASUS ROG Strix X370-I Gaming | |
Karta graficzna | Palit GeForce GTX 1650 KalmX | |
Pamięć RAM | Patriot Viper Steel 2×8 GB DDR4 4000 MHZ | |
Dysk twardy | ADATA GAMMIX S11 480 GB | |
Zasilacz | SilverStone SX600-G | |
Chłodzenie | Alphacool Eisbaer 240 | |
System operacyjny | Windows 10 Home 64 bity |
Testy syntetyczne i gry
Unigine Valley
Unigine Valley to benchmark do testowania wydajności karty graficznej od Unigine Corp. Podcas testów generowany jest krajobraz w klimacie górskim, z dużą rozległą doliną. Doskonale tutaj widać działanie teselacji oraz jak zmienna pogoda, wpływa na ilość generowanych klatek. W naszych testach włączyliśmy wysokie detale oraz wyłączyliśmy antyaliasing. Liczba klatek była mierzona po około 10 minutach od uruchomienia benchmarku.
Unigine Superposition
Unigine Superposition jest to benchmark dopasowany pod karty graficzne najnowszej generacji. Obsługuje takie technologie jak OpenGL oraz DirectX 12.
3DMark – Fire Strike
3DMark – Fire Strike to jeden z najpopularniejszych benchmarków na świecie. Służy do testowania wydajności komputerów, w tym głównie układów graficznych. Ostateczny wynik podawany jest w ilości punktów.
3DMark – Time Spy
3DMark – Time Spy został stworzony dla komputerów wykorzystujących biblioteki DirectX 12. Służy do testowania wydajności kart graficznych, które wspierają nowe API. Ostateczny wynik podawany jest w ilości punktów.
Final Fantasy XV Windows 10 Edition
Final Fantasy XV to kolejna część cyklu jRPG od studiów Square-Enix, Eidos i Luminous Productions. Jest to przeniesiona na komputery produkcja z 2016 roku. Poprawiono tutaj głównie oprawę graficzną oraz dodano wsparcie dla 4K i HDR 10. Korzystamy tutaj z dedykowanego benchmarka od twórców.
DOOM
DOOM to gra autorstwa studia id Software. Wykorzystuje swój własny silnik id Tech 6, który renderuje przy użyciu Vulkan. Jako miejsce testowe wybraliśmy mapę Odlewnia w grze.
- Detale w grze: Wysokie
- Antyaliasing: Włączony
Dying Light
Dying Light to gra akcji w klimatach survival horroru. Za tytuł odpowiedzialne jest polskie studio Techland. Gra działa na silniku Chrome Engine 6, a do renderowania grafiki wykorzystuje interfejs DirectX 11. Testy wykonywaliśmy na obszarze wokół głównego budynku wieżowca.
- Detale: Wysokie
- Antyaliasing: Włączony
Euro Truck Simulator 2
Euro Truck Simulator 2 to symulator jazdy ciężarówką. Gra oferuje nam kilka europejskich krajów do zwiedzania oraz wiernie odwzorowane modele pojazdów. Każde miasto w grze posiada swoje unikalne budynki. Za tytuł odpowiada czeskie studio SCS Software, w którym pracuje kilku Polaków.
- Detale: Ultra
- Antyaliasing: Włączony
Kingdom Come: Deliverance
Kingdom Come: Deliverance to tytuł opowiadający historię Czech i okolic rzeki Sazawy. Gra została oparta o silnik Crytek i w wielu miejscach potrafi dać mocny wycisk karcie graficznej oraz procesorowi. Za miejsce testowe posłużył nam las Sazawski.
- Detale: Bardzo Wysokie
- Antyaliasing: Włączony
Assassin’s Creed Unity
Assassin’s Creed Unity to symulator bycia zabójcą. W tej części przenosimy się do Paryża oraz okolic. Wcielamy się w postać Arno – jednego z członków Asasynów. Naszym zadaniem jest rozwikłanie zagadki bractwa w XVIII-wiecznym Paryżu, podczas Rewolucji Francuskiej. Za miejsce testowe posłużyła dzielnica Cite, z katedrą Notre Dame i dużą ilością osób.
- Detale: Bardzo wysokie
- Antyaliasing: Włączony
Shadow of the Tomb Raider
Akcja gry Shadow of the Tomb Raidertoczy się w miastach oraz w dżungli. Wcielamy się tutaj ponownie w Larę Croft, która musi rozwikłać zagadkę Majów i Azteków. Prócz tego po piętach depcze jej zakon Trójcy. Za miejsce testowe posłużyło nam miasto Kuwak Yaku. Przebiegliśmy od jednego punktu do drugiego.
- Detale: Bardzo Wysokie
- Antyaliasing: Włączony
Pobór mocy
Pobór mocy mierzyliśmy przy użyciu aplikacji HWInfo oraz GPU-Z. Czas mierzenia wynosił około 10 minut. Zbieraliśmy najmniejsze i największe wartości, a następnie wyciągaliśmy z nich średnio.
Temperatury
Temperatury były mierzone po około 30 minutach pracy karty oraz jej spoczynku. Pomiar dokonywaliśmy przy użyciu aplikacji HWInfo oraz GPU-Z.
Karta w stanie spoczynku miała normalne temperatury. Wahały się one między a 35 – 40 stopni Celsjusza.
Podczas obciążenia temperatura wzrastała maksymalnie do 85 stopni Celsjusza.
Podsumowanie testów Palit GeForce GTX 1650 KalmX
Przyszedł czas na podsumowanie. Karta Palit GeForce GTX 1650 KalmX gościła w naszym komputerze 10 dni. Przez ten okres mieliśmy okazję na niej zarówno pracować, jak i grać. Musimy przyznać, że Palit ciekawie zaprojektował ten model.
Z jednej strony mamy dość duży radiator, który zapewnia dobre rozpraszanie ciepła. Z drugiej potrzeba mieć dobrą wentylację w obudowie, aby była cyrkulacja powietrza. Bez tego nasza karta przy dłuższym graniu będzie generowała zbyt dużo ciepła. Tak było w kilku tytułach, gdzie nasz model osiągnął 85 stopni Celsjusza.
Warto również zwrócić uwagę na wymiary. Ze względu na rozmiary radiatora, karta może nie wszędzie pasować lub być na styk.
Przejdźmy teraz do wyników testów. Wydajność była na równi z Zotac Gaming GeForce GTX 1650 OC, czy Sapphire PULSE Radeon RX 570 Mini. Maksymalna różnica w wydajności mogła wynosić 5 – 10%. Jednakże jest to akceptowalne. Warto zaznaczyć, że przy tak wysokich temperaturach w niektórych momentach mogło dochodzić do obniżenia taktowania, co mogło powodować niskiej wyniki.
Zalety
- Zadowalająca wydajność w grach
- W pełni pasywne chłodzenie
- Karta nie wymaga dodatkowego zasilania
- Ciekawie zaprojektowany radiator i PCB
- 3 lata gwarancji
Wady:
- Wymaga dobrze wentylowanej obudowy
- Wysokiej temperatury podczas obciążenia
- Rozmiary radiatora mogą nie pozwolić na montaże we wszystkich obudowach
- Zbyt wysoka cena
Za wypożyczenie karty dziękujemy polskiemu oddziałowi firmy Palit.