Na rynku kart graficznych póki co mamy pewien spokój. NVIDIA cały czas dzierży pałeczkę króla wydajności. W marcu 2017 roku miała miejsce premiera karty GeForce GTX 1080 Ti. Jest to kolejny i zarazem bardzo mocny członek rodziny Pascal. Firma ZOTAC przygotowała miniaturową wersję tego modelu – ZOTAC GeForce GTX 1080 Ti Mini. A my postanowiliśmy sprawdzić jej możliwości. Szczegóły w dalszej części artykułu.
Wygląd
Zotac GeForce GTX 1080 Ti Mini posiada układ graficzny GP102-350-K1-A1, wykonany w 16 nm procesie technologicznym FinFET. W jego wnętrzu znajduje się 3584 rdzeni CUDA, zbudowane z 28 bloków SM (Streaming Multiprocessors). Do tego dochodzi 224 jednostek teksturujących oraz 88 jednostek renderujących.
Karta Zotac GeForce GTX 1080 Ti Mini ma fabrycznie podkręcone zegary do wartości 1506 MHz, a w trybie Boost wzrasta do 1620 MHz. Całość wspomagana jest przez 11 GB pamięci GDDR5X drugiej generacji o taktowaniu 11008 MHz i na 352 bitowej szynie danych. Łączna przepustowość modułów pamięci wynosi 484 GB/s.
PCB posiada długość 174 mm oraz system chłodzenia, składający z dwóch wentylatorów: 90 mm i 100 mm. Ma to zapewnić o wiele lepszy sposób odprowadzania ciepła. Technologia FREEZE dodatkowo reguluje działanie wentylatorów, przełączając je w cichy tryb w trakcie bezczynności systemu.
Do rdzenia przylegają miedziane ciepłowody o średnicy 8 mm oraz miedziana płytka chłodząca, zapewniające trzypunktowy efekt chłodzenia. Elementy te przekazują nadmiar ciepła do aluminiowych żeberek. Radiator posiada długość 211 mm.
Wszystkie elementy konstrukcyjne Zotac GeForce GTX 1080 Ti Mini są umieszczone wewnątrz osłony. Z tyłu mamy jeszcze miedzianą płytkę chłodzącą, zapewniającą dodatkowe wzmocnienie i odprowadzanie ciepła.
Na śledziu znajdziemy wyjścia: 3 x DisplayPort 1.4, HDMI 2.0b oraz DVI-D.
Konfiguracja platformy testowej
Wszystkie testy wykonywaliśmy na komputerze z zainstalowanym systemem operacyjnym Windows 10 Pro 64-bit. Dysk miał ustawiony interfejs AHCI i wpięty był w porty SATA 6 Gb/s. Każdy test powtarzany był minimum 3 razy i z tego wyliczana była średnia.
Testy
Unigine Heaven
Unigine Heaven to znany benchmark do mierzenia wydajności kart graficznych. W naszych testach włączyliśmy wysokie detale, średnią teselację oraz wyłączyliśmy antyaliasing. Liczba klatek była mierzona po około 10 minutach od uruchomienia benchmarku.
Unigine Valley
Unigine Valley to benchmark do testowania wydajności karty graficznej od Unigine Corp. Podcas testów generowany jest krajobraz w klimacie górskim, z dużą rozległą doliną. Doskonale tutaj widać działanie teselacji oraz jak zmienna pogoda, wpływa na ilość generowanych klatek. W naszych testach włączyliśmy wysokie detale oraz wyłączyliśmy antyaliasing. Liczba klatek była mierzona po około 10 minutach od uruchomienia benchmarku.
Unigine Superposition
Unigine Superposition jest to benchmark dopasowany pod karty graficzne najnowszej generacji. Obsługuje takie technologie jak OpenGL, Vulkan (w późniejszym czasie) oraz DirectX 12.
3DMark – Fire Strike
3DMark – Fire Strike to jeden z najpopularniejszych benchmarków na świecie. Służy do testowania wydajności komputerów, w tym głównie układów graficznych. Ostateczny wynik podawany w ilości punktów.
3DMark – Sky Diver
3DMark – Sky Diver jest to benchmark do testowania wydajności sprzętu. Został jednak przystosowany do sprzętu ze średniego segmentu wydajnościowego. Ostateczny wynik jest podawany w ilości punktów.
Crysis 3
Crysis 3 to gra, która została wydana w 2013 roku. Działa na silniku CryEngine 3, który potrafi wycisnąć siódme poty ze sprzętu. W naszych testach wykorzystaliśmy słynną mapę Welcome to the Jungle. Jest to miejsce, które wymaga dobrej karty graficznej oraz procesora.
DOOM
DOOM to gra autorstwa studia id Software. Wykorzystuje swój własny silnik id Tech 6, który renderuje przy użyciu OpenGL lub Vulkan. Jako miejsce testowe wybraliśmy pierwszą mapę w grze i miejsca różnych walk z wrogami.
Elite Dangerous: Arena
Elite Dangerous: Arena to samodzielna produkcja od studia Frontier Development. Tytuł koncentruje się na szybkich i dynamicznych pojedynkach w trybie wieloosobowym. Jest to w zasadzie przerobiona wersja Elite Dangerous, bez możliwości zwiedzania ogromnego uniwersum.
Dying Light
Dying Light to gra akcji w klimatach survival horroru. Za tytuł odpowiedzialne jest polskie studio Techland. Gra działa na silniku Chrome Engine 6, a do renderowania grafiki wykorzystuje interfejs DirectX 11. Testy wykonywaliśmy na mapie od społeczności The Hunter. Jest to ogromna dolina z mnóstwem roślinności i zombi.
DOTA 2
DOTA 2 to znana wszystkim gra typu MOBA. Jest to kontynuacja fanowskiej modyfikacji Defense of the Ancients dla gry Warcraft 3 i stała się jedną z najczęściej rozgrywanych gier online na świecie. W czasie rozgrywki może uczestniczyć do 10 graczy, po maksymalnie pięć osób w dwóch drużynach. Gracz kontroluje jednego bohatera, który zdobywa doświadczenie i awansuje na kolejne poziomy. Za zdobyte złoto kupowany jest ekwipunek, który wzmacnia bohatera.
Silnik gry Source 2 bardzo lubi dużą liczbę silnych wątków. Dlatego im posiadamy mocniejszy model, tym lepiej dla tej gry.
Euro Truck Simulator 2
Euro Truck Simulator 2 to symulator jazdy ciężarówką. Gra oferuje nam kilka europejskich krajów do zwiedzania oraz wiernie odwzorowane modele pojazdów. Każde miasto w grze posiada swoje unikalne budynki. Za tytuł odpowiada czeskie studio SCS Software, w którym pracuje kilku Polaków.
Pobór mocy
Pobór mocy mierzyliśmy w całym zestawie przy użyciu watomierza. Błąd pomiarowy mógł wynieść maksymalnie 5 Watów. Jak widzimy, podczas zwykłej pracy zestaw pobiera niewiele. W naszych testach wartość ta mogła urosnąć do 120 watów, jeżeli oglądaliśmy film czy wykonywaliśmy jakieś inne czynności, które w zamierzeniu miały lekko obciążyć zestaw.
Maksymalny pobór mocy zmierzyliśmy po około 15 minutach uruchomienia gry Crysis 3 na mapie Welcome to the Jungle.
Temperatury
Karta Zotac GeForce GTX 1080 Ti Mini w stanie spoczynku posiadała normalne temperatury. Chłodzenie było praktycznie bezgłośne, a wiatraki chodziły na minimalnych obrotach.
Podczas obciążenia można było usłyszeć lekki szum wentylatorów. Podczas 20 minutowego obciążenia w Unigine Heaven karta nie przekroczyła 80 stopni Celsjusza.
Wnioski końcowe
Musimy powiedzieć, że ZOTAC po raz kolejny pokazał, że najmocniejsze modele kart graficznych można zmieścić w standardzie mini-ITX. Obecnie na rynku nie ma drugiego takiego modelu (może oprócz wersji ZOTAC GeForce GTX 1080 Ti ArcticStorm Mini). W benchmarkach syntetycznych widać wyraźny wzrost wydajności, względem układu ZOTAC GeForce GTX 1080 Mini.
Model ten wymaga mocnego procesora. Nasz Core i7-3770 radził sobie znakomicie. Aczkolwiek podejrzewamy, że z nowszymi generacjami Core i7 wyniki mogłyby być jeszcze lepsze. Szczególnie mowa tutaj o grach Crysis 3, DOTA 2, czy Euro Truck Simulator 2, gdzie silniki lubią dużą liczbę silnych wątków.
Posiadana przez nas obudowa Cougar QBX z zasilaczem ATX zmieściła na styk kartę Zotac GeForce GTX 1080 Ti Mini. Finy od radiatora praktycznie stykają się z kablami wychodzącymi z zasilacza. Jedynym ratunkiem tutaj jest zakup zasilacza SFX lub SFX-L z adapterem ATX.
Zalety:
- Świetna wydajność w testowanych tytułach
- Cicha i kulturalna praca chłodzenia
- Świetnie się sprawdzi w zestawach mini-ITX z odpowiednią obudową i zasilaczem
- Kompaktowe rozmiary i ładny wygląd
- Sugerowana cena 3120 zł
- 5 lat gwarancji (2 lata podstawowej + 3 lata po darmowej rejestracji na stronie producenta)
Wady:
- W niektórych obudowach mini-ITX może być problem z jej montażem
Za wypożyczenie sprzętu dziękujemy polskiemu oddziałowi firmy Zotac.