NVIDIA zaprezentowała nową kartę graficzną: GeForce RTX 5070. Nowy model zapewnia innowacyjne możliwości w zakresie renderowania wspomaganego przez AI, w tym m.in. neuronowe shadery, techniki tworzenia cyfrowych ludzi, geometrię i oświetlenie oraz niespotykany realizm graficzny dzięki DLSS 4. Zapraszamy do przeczytania newsa: NVIDIA prezentuje karty graficzne GeForce RTX 5000 z architekturą Blackwell.
Specyfikacja modelu GeForce RTX 5070
Na pokładzie karty GeForce RTX 5070 znajdziemy rdzeń GB205-300-A1, który jest wykonany w technologii TSMC 4N. Chip został wyposażony w 6144 rdzeni CUDA, 192 jednostki teksturujące oraz 80 jednostek renderujących. Do tego dochodzą 192 jednostki Tensor 5. generacji (sztuczna inteligencja i głębokie uczenie się) oraz 48 jednostek RT. Taktowanie podstawowe rdzenia wynosi 2325 MHz, a w trybie Boost wzrasta do 2512 MHz.
GeForce RTX 5070 | GeForce RTX 4070 | GeForce RTX 3070 | |
Rdzeń | GB205-300-A1 | AD104-250-A1 | GA104-300-A1 |
Rozmiar | 263 mm² | 294 mm² | 392 mm² |
Ilość tranzystorów | 31 100 milionów | 35 800 milionów | 17 400 milionów |
Rdzenie CUDA | 6144 | 5888 | 5888 |
Jednostki teksturujące | 192 | 184 | 184 |
Jednostki renderujące | 80 | 64 | 96 |
Jednostki RT | 48 | 46 | 46 |
Jednostki Tensor | 192 | 184 | 184 |
Taktowanie bazowe | 2325 MHz | 1920 MHz | 1920 MHz |
Taktowanie Boost | 2512 MHz | 2475 MHz | 1725 MHz |
Ilość pamięci | 12 GB GDDR7 | 12 GB GDDR6X | 8 GB GDDR6 |
Taktowanie pamięci | 28 000 MHz | 21 000 MHz | 14 000 MHz |
Szyna pamięci | 192-bitowa | 192-bitowa | 256-bitowa |
Przepustowość | 672.0 GB/s | 504.2 GB/s | 448.0 GB/s |
Interfejs | PCIe 5.0 x16 | PCIe 4.0 x16 | PCIe 4.0 x16 |
Współczynnik TDP/TBP | 250 W | 200 W | 220 W |
Jeżeli chodzi o pamięć to znajdziemy 12 GB GDDR7 od firmy Micron na 192-bitowej szynie danych. Taktowanie wynosi 28 GHz. Daje to przepustowość na poziomie 672 GB/s.
Teoretyczna moc TFLOPS dla obliczeń FP32 osiąga poziom 30,87 TFLOPS (GeForce RTX 4070 miał 29,15 TFLOPS). Sugerowana cena karty ma wynosić 549 dolarów.
Nowa technika DLSS 4
Technika DLSS 4 wprowadza szereg usprawnień, w tym:
- Największą aktualizację wykorzystywanego modelu AI od czasu wydania DLSS 2.0 w 2020 roku. Od teraz funkcje DLSS Super Resolution, DLSS Ray Reconstruction i DLAA będą obsługiwane, po raz pierwszy w historii branży graficznej, przez architekturę transformerów. Napędza ona pionierskie modele sztucznej inteligencji, takie jak ChatGPT, Flux czy Gemini, a wykorzystanie jej w tym przypadku poprawia jakość, szczegółowość i stabilność obrazu, a także zmniejsza efekt smużenia.
- Udoskonalono model AI odpowiedzialny za technikę DLSS Frame Generation, co pozwoliło zwiększyć wydajność i zmniejszyć wykorzystanie pamięci VRAM na kartach graficznych GeForce RTX serii 50 i GeForce RTX serii 40.
- Funkcję DLSS Multi Frame Generation, która generuje do trzech dodatkowych klatek na każdą wyrenderowaną tradycyjnie, co w zestawieniu z pozostałym wachlarzem funkcji DLSS, pozwala zwiększyć liczbę wyświetlanych klatek na sekundę nawet 8x w porównaniu do tradycyjnych metod renderowania. Karta graficzna GeForce RTX 5090 pozwala dzięki temu na rozgrywkę z pełnym ray tracingiem w rozdzielczości 4K i 240 kl./s.
Źródło: www.nvidia.com