Do naszej redakcji trafiła karta graficzna Gainward GeForce RTX 3050 Ghost. Model ten miał swoją premierę w lutym 2022 roku. Firma zaprojektowała kartę z myślą o osobach lubiących ciszę. Zastosowane pasywne chłodzenie, które powinno bez problemów dać radę. Jednakże jak się będzie miała sprawa temperatur? O tym przekonacie się w naszym artykule.
Gainward GeForce RTX 3050 Ghost – budowa i wyposażenie
Gainward GeForce RTX 3050 Ghost wyposażony został w układ graficzny GA106-150-A1, wykonany w 8-nm procesie technologicznym Samsunga. Rdzeń ma 2560 jednostek CUDA, 48 jednostek renderujących oraz 80 jednostek teksturujących. Prócz tego mamy jeszcze 20 jednostek RT (obliczenia ray tracingu) oraz 80 jednostek Tensor (sztuczna inteligencja i głębokie uczenie się). Taktowanie rdzenia wynosi 1552 MHz, a w trybie Boost wzrasta do 1777 MHz.
Całość wspomagana jest przez 8 GB pamięci GDDR6 o taktowaniu 14 GHz i na 128-bitowej szynie danych. Daje to przepustowość na poziomie 224 GB/s i wydajność około 9.098 TFLOPS-ów. TDP tego modelu zostało ustalone na 130 Watów.
Radiator karty Gainward GeForce RTX 3050 Ghost składa się z miedzianej podstawy, od której wychodzą rurki cieplne. Następnie ciepło jest oddawane do aluminiowych finów, które mają dużą powierzchnię rozpraszania. Cała karta ma wymiary – 245 x 119 x 40 mm.
Ze złączy na śledziu znajdziemy: 3 x DisplayPort 1.4 i HDMI 2.0b. Do zasilania karta wykorzystuje dodatkowe 8-pinowe złącze zasilania.
Do zarządzania kartą Gainward GeForce RTX 3050 Ghost można wykorzystać narzędzie tuningowe EXPERTool lub inne oprogramowanie.
Procedura testowa
Wszystkie testy wykonywaliśmy na komputerze z zainstalowanym systemem operacyjnym Windows 10 Pro 21H2 64-bit. Pobrane były najnowsze aktualizacje. Dysk SSD był wpięty w port M.2 i pracował na swoich domyślnych ustawieniach. Jeżeli posiadaliśmy dysk SSD na interfejsie SATA, to był on wpięty w porty SATA 6 Gb/s.
Każdy test powtarzany był minimum 3 razy i z tego wyliczana była średnia. Jeżeli zachodziły jakiekolwiek anomalie w wynikach, to test powtarzany był do około 6 – 7 razy i z tego staraliśmy się wybrać średnią. Odrzucane były najbardziej skrajne wartości.
Procesor pracował z domyślnym taktowaniem i nic nie było w tej kwestii zmieniane. Zmiana częstotliwości następowała automatycznie.
Na czas testów wyłączyliśmy GeForce Expirience, które mogło spowodować zmiany w procedurze testowej gier.
Pobór mocy i temperatury mierzyliśmy przy użyciu aplikacji AIDA64 i HWInfo. Ilość FPSów oraz temperatury mierzone były przy użyciu CapFrameX.
Oto użyte oprogramowanie:
- 3DMark Time Spy
- Final Fantasy Windows 10 Edition
- Final Fantasy XIV
- Furmark
- Unigine Superposition
- Euro Truck Simulator 2
- Shadow of the Tomb Raider
- Assassin’s Creed Unity
- The Elder Scrolls Online
- DOTA 2
- Kingdom Come: Deliverance
- CapeFrameX
- AIDA64
- RivaTuner
- HWInfo
Platforma testowa
Model | Dostawca | |
---|---|---|
Procesor | AMD Ryzen 5 3600 | |
Płyta główna | ASUS ROG Strix X370-I Gaming | |
Karta graficzna | Gainward GeForce RTX 3050 Ghost | |
Pamięć RAM | Patriot Viper Steel 2×8 GB DDR4 4000 MHZ | |
Dysk twardy | ADATA GAMMIX S11 480 GB | |
Zasilacz | SilverStone SX600-G | |
Chłodzenie |
Scythe Shuriken 2 |
|
System operacyjny | Windows 10 Home 64 bity |
Testy syntetyczne i gry
3DMark – Time Spy
3DMark – Time Spy został stworzony dla komputerów wykorzystujących biblioteki DirectX 12. Służy do testowania wydajności kart graficznych, które wspierają nowe API. Ostateczny wynik podawany jest w ilości punktów.
Final Fantasy XV Windows 10 Edition
Final Fantasy XV to kolejna część cyklu jRPG od studiów Square-Enix, Eidos i Luminous Productions. Jest to przeniesiona na komputery produkcja z 2016 roku. Poprawiono tutaj głównie oprawę graficzną oraz dodano wsparcie dla 4K i HDR 10. Korzystamy tutaj z dedykowanego benchmarka od twórców.
Final Fantasy XIV Endwalker
Final Fantasy XIV Online to przedstawiciel gatunku MMORPG, stworzony przez japońską firmę Square Enix. Akcja rozgrywa się na kontynencie Eorzea, mieszczącemu się w świecie Hydaelyn. Kraina odradza się po gigantycznej katastrofie, wywołanej przez przywołanie Bahamuta.
Unigine Superposition
Unigine Superposition jest to benchmark dopasowany pod karty graficzne najnowszej generacji. Obsługuje takie technologie jak OpenGL oraz DirectX 12.
Assassin’s Creed Unity
Assassin’s Creed Unity to symulator bycia zabójcą. W tej części przenosimy się do Paryża oraz okolic. Wcielamy się w postać Arno – jednego z członków Asasynów. Naszym zadaniem jest rozwikłanie zagadki bractwa w XVIII-wiecznym Paryżu, podczas Rewolucji Francuskiej. Za miejsce testowe posłużyła dzielnica Cite, z katedrą Notre Dame i dużą ilością osób.
DOTA 2
Dota 2 to gra z gatunku MOBA, stworzona i wydana przez Valve Corporation. Sam tytuł jest osobną kontynuacją modyfikacji Defense of the Ancients do gry Warcraft III: Reign of Chaos i dodatku Warcraft III: The Frozen Throne. Jako silnik używany jest Source 2, co pozwoliło na tworzenie wielu modyfikacji, a także świetną oprawę graficzną.
Rozgrywka odbywa się poprzez starcie dwóch pięcioosobowych drużyn, które próbują zniszczyć ufortyfikowane twierdze przeciwników.
The Elder Scrolls Online
The Elder Scrolls Online to gra komputerowa z gatunku MMORPG stworzona przez ZeniMax Online Studios. Akcja ma miejsce w świecie Tamriel, na tysiąc lat przed wydarzeniami opisanymi w The Elder Scrolls V: Skyrim.
Euro Truck Simulator 2
Euro Truck Simulator 2 to symulator jazdy ciężarówką. Gra oferuje nam kilka europejskich krajów do zwiedzania oraz wiernie odwzorowane modele pojazdów. Każde miasto w grze posiada swoje unikalne budynki. Za tytuł odpowiada czeskie studio SCS Software, w którym pracuje kilku Polaków.
Kingdom Come: Deliverance
Kingdom Come: Deliverance to tytuł opowiadający historię Czech i okolic rzeki Sazawy. Gra została oparta o silnik Crytek i w wielu miejscach potrafi dać mocny wycisk karcie graficznej oraz procesorowi. Za miejsce testowe posłużył nam las Sazawski.
Shadow of the Tomb Raider
Akcja gry Shadow of the Tomb Raider toczy się w miastach oraz w dżungli. Wcielamy się tutaj ponownie w Larę Croft, która musi rozwikłać zagadkę Majów i Azteków. Prócz tego po piętach depcze jej zakon Trójcy. Za miejsce testowe posłużyło nam miasto Kuwak Yaku. Przebiegliśmy od jednego punktu do drugiego.
Dodatkowo zrobiliśmy małe testy w ray tracingu z włączonym DLSS i z wyłączonym. Oto jak kształtują się wyniki dla poszczególnych kart:
RTX ON bez DLSS
- Gigabyte GeForce RTX 2060 ITX OC – (min: 50 / średnie: 73)
- Gainward GeForce RTX 3050 Ghost – (min: 32 / średnie: 45)
RTX ON z DLSS (zbalansowana jakość)
- Gigabyte GeForce RTX 2060 ITX OC – (min: 80 / średnie: 103)
- Gainward GeForce RTX 3050 Ghost – (min: 50 / średnie: 66)
Pobór mocy
Pobór mocy był mierzony poprzez uruchomienie aplikacji Furmark na około 15 minut. Następnie wartość była sprawdzana przy pomocy AIDA64 oraz HWinfo.
Temperatury
Temperatura była mierzona poprzez uruchomienie aplikacji Furmark na około 15 minut. Następnie wartość była sprawdzana przy pomocy AIDA64 oraz HWinfo.
Podsumowanie testów Gainward GeForce RTX 3050 Ghost
Przyszedł czas na podsumowanie. Karta Gainward GeForce RTX 3050 Ghost gościła w naszym komputerze około 14 dni. Przez ten okres mieliśmy okazję na niej zarówno pracować, jak i grać. Musimy przyznać, że Gainward dość ciekawie zaprojektował ten model. Szkoda, że nie zrobił ciut mniejszej wersji z dwoma wentylatorami, jak to miało miejsce przy karcie Zotac GeForce GTX 1050 Ti OC Edition.
Dużych rozmiarów radiator oraz dwa wentylatory zapewniają dobre rozpraszanie ciepła. Temperatura podczas dużego obciążenia w obudowie nie przekroczyła temperatury 76 stopni. Jednak jest małe ale — takie wymiary nie zawsze będą pasowały do każdej obudowy. Chwilę zabawy może być przy umieszczaniu jej w takich skrzynkach, jak SilverStone SG13B, czy Geeek A40 v3. Duży plus za pasywną pracę przy braku obciążenia — wtedy wentylatory nie kręcą się, a chłodzenie zapewnia sam radiator.
Czas na wyniki benchmarków. Jak widzimy w wielu tytułach GeForce RTX 3050 jest na równi z GeForce GTX 1650. Różnice wydajnościowe są de facto minimalne. Największym plusem dla karty Gainwarda jest obsługa ray tracingu, którą można wykorzystać w takich grach, jak Minecraft RTX, czy Shadow of the Tomb Raider. Model ten sprawdzi się także esportach typu DOTA 2, League of Legends, Overwatch, Fortnite czy Valorant. Śmiało można z tej karty korzystać również w grach MMO, jak The Elder Scrolls Online, Final Fantasy XIV Endwalker, czy World of Warcraft. Dużym minusem dla nas jest natomiast słaba różnica wydajnościowa pomiędzy kartami Gainward GeForce RTX 3050 Ghost, a Zotac Gaming GeForce GTX 1650 OC, pomimo różnicy 2 lat. Testowany przez nas model powinien być bliżej Gigabyte GeForce GTX 2060 ITX OC, a tak się nie dzieje.
Zalety
- Niskie temperatury podczas obciążenia;
- Bezgłośne działanie wentylatorów podczas spoczynku i pod dużym obciążeniem;
- Półpasywna praca wentylatorów;
- Stonowany wygląd całej karty;
- Tylny backplane, który wzmacnia konstrukcję i odpowiada za chłodzenie elementów;
- Dodatkowe oprogramowanie do zarządzania kartą;
Wady
- Długa konstrukcja, co może powodować problem z montażem w niektórych obudowach mini-ITX;
- Słaba wydajność w porównaniu do karty GeForce RTX 2060;
Za wypożyczenie karty Gainward GeForce RTX 3050 Ghost dziękujemy polskiemu oddziałowi firmy Gainward.