AMD udostępniło wielowątkowe biblioteki FEMFX dla nowoczesnych procesorów. Służą one głównie do obliczania fizyki materiałów podlegających odkształcaniu. Skrót FEM oznacza Finite Element Method, czyli Metoda Elementu Skończonego i ta właśnie metoda jest wykorzystywana przy obliczeniach. Obiekty stałe są reprezentowane jako siatka elementów czworościanu.
Każdy element posiada parametry materiałowe, które kontrolują sztywność, sposób zmiany objętości wraz z odkształceniem oraz granice naprężeń, w których występuje pęknięcie lub odkształcenie plastyczne (trwałe). Model obsługuje szeroki zakres materiałów i interakcji pomiędzy nimi. Deweloperzy chcą, aby te cechy uzupełniały, a nie zastępowały tradycyjną fizykę ciała sztywnego. System został zaprojektowany w ten sposób:
- Wierność: realistycznie wyglądające drewno, metal, plastik, a nawet szkło. Materiały zginają się i pękają pod wpływem naprężeń jak prawdziwe
- Efekty deformacji: mowa tutaj o miękkim ciele lub zginaniu. Nie jest to tylko efekt wizualny, ale materiały będą się opierać lub wypychać na innych obiektach
- Zmiana materiału w locie: można zmienić ustawienia tak, aby ten sam obiekt zachowywał się bardzo różnie, np. żelatynował lub topił się
- Ciekawe interakcje fizyki w grze lub układance
Biblioteka FEMFX finite wykorzystuje rozbudowaną wielowątkowość do wykorzystania wielordzeniowych procesorów. Wchodzi ona w skład GPUOpen, więc praktycznie każdy może z niej skorzystać na zasadach licencji MITx11.