Na rynku kart graficznych póki co mamy pewien spokój. NVIDIA cały czas dzierży pałeczkę króla wydajności. W miniony weekend na warsztat trafiła karta graficzna Zotac GeForce GTX 1080 Mini. Mimo, że to już roczny model w ofercie NVIDIA to postanowiliśmy sprawdzić jego wydajność.

Zotac GeForce GTX 1080 MiniJakby nie patrzeć sektor mini-ITX nie posiada zbyt dużej ilości takich kart. Obecnie tylko firma Gigabyte wydała swój jedyny model – Gigabyte GeForce GTX 1080 Mini ITX 8G. Który jak się okazuje jest lekko spóźniony. Być może powodem było małe zainteresowanie modelami mini-ITX. A być może dopiero teraz Gigabyte udało się odpowiednio zmniejszyć wszystkie komponenty na niewielkiej płytce PCB.

Zotac to również jedyna firma na świecie, która przoduje w szybkości wydawania konstrukcji mini-ITX. Praktycznie przy każdej premierze nowego modelu, mieliśmy w ofercie odmianę “Mini”. I sprawdza się to od dłuższego czasu. A firma nie zamierza oddać tego kawałka tortu, który sobie wypracowała.

Oto, jak przedstawia się specyfikacja karty:

Specyfikacja Zotac GeForce GTX 1080 Mini
Rdzenie CUDA 1920
Jednostki teksturujące 120
Jednostki cieniujące 64
Taktowanie podstawowe 1620 MHz
Taktowanie Boost 1759 MHz
Pamięć VRAM 8 GB GDDR5X
Taktowanie pamięci 10 GHz
Szyna pamięci 256 bitowa

Czy wspomniana wyżej karta sprawdzi się w małym komputerze mini-ITX? Czy podoła tytułom, które na niej testujemy? O tym przekonacie się już poniżej.

Aktualizacja wyników

W grudniu 2017 roku zrobiliśmy aktualizację wyników z wykorzystaniem procesora Intel Core i7-3770.

Wygląd

Zotac GeForce GTX 1080 Mini posiada układ graficzny GP104-400-A1, wykonany w 16 nm procesie technologicznym FinFET. W jego wnętrzu znajduje się 1920 rdzeni CUDA, zbudowane z 20 bloków SM (Streaming Multiprocessors). Do tego dochodzi 120 jednostek teksturujących oraz 64 jednostki renderujące.

Karta ma fabrycznie podkręcone zegary do wartości 1620 MHz, a w trybie Boost wzrasta do 1759 MHz. Całość wspomagana jest przez 11 GB pamięci GDDR5X o taktowaniu 10 GHz i 256-bitową szynę danych.

PCB posiada długość 174 mm oraz system chłodzenia, składający z dwóch wentylatorów: 90 mm i 100 mm. Ma to zapewnić o wiele lepszy sposób odprowadzania ciepła. Technologia FREEZE dodatkowo reguluje działanie wentylatorów, przełączając je w cichy tryb w trakcie bezczynności systemu.

Do rdzenia przylegają miedziane ciepłowody o średnicy 8 mm oraz miedzianą płytkę chłodząca, zapewniające trzypunktowy efekt chłodzenia. Elementy te przekazują nadmiar ciepła do aluminiowych żeberek. Radiator posiada długość 211 mm.

Wszystkie elementy konstrukcyjne urządzenia są umieszczone wewnątrz osłony. Z tyłu mamy jeszcze miedzianą płytkę chłodzącą, zapewniającą dodatkowe wzmocnienie i odprowadzanie ciepła.

Na śledziu znajdziemy wyjścia: 3 x DisplayPort 1.4, HDMI 2.0b oraz DVI-D.

Konfiguracja platformy testowej

Wszystkie testy wykonywaliśmy na komputerze z zainstalowanym systemem operacyjnym Windows 10 Pro 64-bit. Dysk miał ustawiony interfejs AHCI i wpięty był w porty SATA 6 Gb/s. Każdy test powtarzany był minimum 3 razy i z tego wyliczana była średnia.

Model Dostawca
Procesor Intel Core i5 LGA 1155Intel Core i5-2400 PcMod.pl
Płyta główna MSI Z77IA-E53MSI Z77IA-E53 PcMod.pl
Karta graficzna Zotac GeForce GTX 1080 MiniZotac GeForce GTX 1080 Mini Zotac
Pamięć RAM Pamięć RAM, sprzętGoodRam 8 GB DDR3-1333 MHz PcMod.pl
Dysk twardy Seagate BarracudaSeagate Barracuda PcMod.pl
Obudowa Cougar QBXCougar QBX PcMod.pl
Zasilacz SilentiumPC Enduro FM1 Gold 550WSilentiumPC Enduro FM1 Gold 550W PcMod.pl
System operacyjny Windows 10Windows 10 Pro 64 bity PcMod.pl

Testy

Unigine Heaven

Unigine Heaven to znany benchmark do mierzenia wydajności kart graficznych. W naszych testach włączyliśmy wysokie detale, średnią teselację oraz wyłączyliśmy antyaliasing. Liczba klatek była mierzona po około 10 minutach od uruchomienia benchmarku.

Zotac GeForce GTX 1080 Mini - Unigine Heaven

Unigine Valley

Unigine Valley to benchmark do testowania wydajności karty graficznej od Unigine Corp. Podcas testów generowany jest krajobraz w klimacie górskim, z dużą rozległą doliną. Doskonale tutaj widać działanie teselacji oraz jak zmienna pogoda, wpływa na ilość generowanych klatek. W naszych testach włączyliśmy wysokie detale oraz wyłączyliśmy antyaliasing. Liczba klatek była mierzona po około 10 minutach od uruchomienia benchmarku.

Zotac GeForce GTX 1080 Mini - Unigine Valley

Unigine Superposition

Unigine Superposition jest to benchmark dopasowany pod karty graficzne najnowszej generacji. Obsługuje takie technologie jak OpenGL, Vulkan (w późniejszym czasie) oraz DirectX 12.

Zotac GeForce GTX 1080 Mini - Unigine Superposition

3DMark – Fire Strike

3DMark – Fire Strike to jeden z najpopularniejszych benchmarków na świecie. Służy do testowania wydajności komputerów, w tym głównie układów graficznych. Ostateczny wynik jest podawany w ilości punktów.

Zotac GeForce GTX 1080 Mini - 3DMark - Fire Strike

3DMark – Sky Diver

3DMark – Sky Diver jest to benchmarków do testowania wydajności sprzętu. Został jednak przystosowany do sprzętu ze średniego segmentu wydajnościowego. Ostateczny wynik jest podawany w ilości punktów.

Zotac GeForce GTX 1080 Mini - 3DMark - Sky Diver

Crysis 3

Crysis 3 to gra, która została wydana w 2013 roku. Działa na silniku CryEngine 3, który potrafi wycisnąć siódme poty ze sprzętu. W naszych testach wykorzystaliśmy słynną mapę Welcome to the Jungle. Jest to miejsce, które wymaga dobrej karty graficznej oraz procesora.

Zotac GeForce GTX 1080 Mini - Crysis 3

DOOM

DOOM to gra autorstwa studia id Software. Wykorzystuje swój własny silnik id Tech 6, który renderuje przy użyciu OpenGL lub Vulkan. Jako miejsce testowe wybraliśmy pierwszą mapę w grze i miejsca różnych walk z wrogami.

Zotac GeForce GTX 1080 Mini - DOOM - Vulkan Zotac GeForce GTX 1080 Mini - DOOM - OpenGL

 

Elite: Dangerous Arena

Elite: Dangerous Arena to samodzielna produkcja od studia Frontier Development. Tytuł koncentruje się na szybkich i dynamicznych pojedynkach w trybie wieloosobowym. Jest to w zasadzie przerobiona wersja Elite Dangerous, bez możliwości zwiedzania ogromnego uniwersum.

Zotac GeForce GTX 1080 Mini - Elite Dangerous

Dying Light

Dying Light to gra akcji w klimatach survival horroru. Za tytuł odpowiedzialne jest polskie studio Techland. Gra działa na silniku Chrome Engine 6, a do renderowania grafiki wykorzystuje interfejs DirectX 11. Testy wykonywaliśmy na mapie od społeczności The Hunter. Jest to ogromna dolina z mnóstwem roślinności i zombi.

Zotac GeForce GTX 1080 Mini - Dying Light

DOTA 2

DOTA 2 to znana wszystkim gra typu MOBA. Jest to kontynuacja fanowskiej modyfikacji Defense of the Ancients dla gry Warcraft 3 i stała się jedną z najczęściej rozgrywanych gier online na świecie. W czasie rozgrywki może uczestniczyć do 10 graczy, po maksymalnie pięć osób w dwóch drużynach. Gracz kontroluje jednego bohatera, który zdobywa doświadczenie i awansuje na kolejne poziomy. Za zdobyte złoto kupowany jest ekwipunek, który wzmacnia bohatera.

Zotac GeForce GTX 1080 Mini - DOTA 2Silnik gry Source 2 bardzo lubi dużą liczbę silnych wątków. Dlatego im posiadamy mocniejszy model, tym lepiej dla tej gry.

Euro Truck Simulator 2

Euro Truck Simulator 2 to symulator jazdy ciężarówką. Gra oferuje nam kilka europejskich krajów do zwiedzania oraz wiernie odwzorowane modele pojazdów. Każde miasto w grze posiada swoje unikalne budynki. Za tytuł odpowiada czeskie studio SCS Software, w którym pracuje kilku Polaków.

Zotac GeForce GTX 1080 Mini - Euro Truck Simulator 2

Pobór mocy

Pobór mocy mierzyliśmy w całym zestawie przy użyciu watomierza. Błąd pomiarowy mógł wynieść maksymalnie 5 Watów. Jak widzimy, podczas zwykłej pracy zestaw pobiera niewiele. W naszych testach wartość ta mogła urosnąć do 100 watów, jeżeli oglądaliśmy film czy wykonywaliśmy jakieś inne czynności, które w zamierzeniu miały lekko obciążyć zestaw.

Zotac GeForce GTX 1080 Mini - Pobór mocy - spoczynek

Maksymalny pobór mocy zmierzyliśmy po około 15 minutach uruchomienia gry Crysis 3 na mapie Welcome to the Jungle.

Zotac GeForce GTX 1080 Mini - Pobór mocy - obciążenie

Temperatury

Karta Zotac GeForce GTX 1080 Mini w stanie spoczynku posiadała normalne temperatury. Chłodzenie było praktycznie bezgłośne, a wiatraki chodziły na minimalnych obrotach.

Zotac GeForce GTX 1080 Mini - Temperatura - spoczynek

Podczas obciążenia można było usłyszeć lekki szum wentylatorów. Podczas 20 minutowego obciążenia w Unigine Heaven karta nie przekroczyła 80 stopni Celsjusza.

Zotac GeForce GTX 1080 Mini - Temperatura - obciążenie

Wnioski końcowe

Karta ZOTAC GeForce GTX 1080 Mini spisała się świetnie w wielu tytułach. W benchmarkach syntetycznych widać wyraźny wzrost wydajności, względem poprzednio testowanych modeli kart graficznych.

Jednakże są i takie, które wykorzystują również procesor. Np. w takim Crysis 3, DOTA 2 czy Euro Truck Simulator 2 widzimy dość niską liczbę klatek minimalnych, jak i średnich. Powtarzaliśmy testy kilkanaście razy i zawsze wychodziły te same wyniki.

Wniosek jest z tego jeden. Obecny u nas procesor jest za słaby dla karty Zotac GeForce GTX 1080 Mini. Postaramy się to niedługo zmienić, aby dostarczyć Wam testów kart z wyższych półek cenowych.

Warto tutaj również wspomnieć jedną rzecz. Otóż posiadana przez nas obudowa Cougar QBX z zasilaczem ATX zmieściła na styk tą kartę. Finy od radiatora praktycznie stykają się z kablami wychodzącymi z zasilacza. Jedynym ratunkiem tutaj jest zakup zasilacza SFX lub SFX-L z adapterem ATX.

Zalety:

  • Dobra wydajność w testowanych tytułach
  • Cicha i kulturalna praca chłodzenia
  • Świetnie się sprawdzi w zestawach mini-ITX z odpowiednią obudową i zasilaczem
  • Świetny wygląd
  • Kompaktowe rozmiary
  • Sugerowana cena 2250 zł
  • 5 lat gwarancji (2 lata podstawowej + 3 lata po darmowej rejestracji na stronie producenta)

Wady:

  • W niektórych obudowach mini-ITX może być problem z jej montażem

Za wypożyczenie sprzętu dziękujemy polskiemu oddziałowi firmy Zotac.

Co sądzisz o tym artykule?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

Poprzedni artykułFallout 4 PC
Następny artykułDestiny 2 ze zwiastunem – Legenda narodzi się na nowo
Michał Olber
Zawodowo zajmuję się pisaniem newsów i artykułów na portalu PCMod.pl. Prócz tego składam i naprawiam komputery dla znajomych oraz klientów. Moja przygoda z komputerami, zaczęła się pod koniec liceum, czyli w roku 2005, kiedy to złożyłem swój pierwszy zestaw. Wciągnęło mnie to na tyle, że do dnia dzisiejszego nie ma dnia, abym nie dowiedział się czegoś nowego ze świata nowoczesnych technologii. Kiedy inni pasjonują się super samochodami, ja potrafię ucieszyć się z dobrze wyglądającego i wydajnego procesora, płyty głównej, karty graficznej, obudowy itp. Od przeszło 10 lat przygotowuję wirtualne konfiguracje i składam komputery. Jest to moja wielka pasja, którą staram się należycie pielęgnować, codziennie ucząc się czegoś nowego i utrwalając obecną wiedzę do perfekcji.