Do naszej redakcji trafiła karta graficzna Gigabyte GeForce RTX 2060 ITX OC. Model ten miał swoją premierę w styczniu 2019 roku. Firma zaprojektowała kartę z myślą o osobach lubiących ciszę. Zastosowane pasywne chłodzenie, które powinno bez problemów dać radę. Jednakże jak się będzie miała sprawa temperatur? O tym przekonacie się w naszym artykule.
Gigabyte GeForce RTX 2060 ITX OC – budowa i wyposażenie
Gigabyte GeForce RTX 2060 ITX OC wyposażony został w układ graficzny TU106-300A-A1, wykonany w 12 nm procesie technologicznym FinFET. Rdzeń ma 1920 jednostek CUDA, 48 jednostek renderujących oraz 120 jednostek teksturujących. Prócz tego otrzymujemy 30 jednostek RT (obliczenia ray tracingu) oraz 240 jednostek Tensor (sztuczna inteligencja i głębokie uczenie się). Taktowanie rdzenia wynosi 1365 MHz, a w trybie Boost wzrasta do 1695 MHz.
Całość wspomagana jest przez 6 GB pamięci GDDR6 o taktowaniu 14 GHz i na 192-bitowej szynie danych. Daje to przepustowość na poziomie 336.0 GB/s i wydajność około 6.5 GFLOPSów. TDP tego modelu zostało ustalone na 160 Watów.
Jeżeli chodzi o chłodzenie, to Gigabyte przygotowało autorską konstrukcję. Aluminiowy radiator wyposażony jest w trzy rurki cieplne, które stykają się bezpośrednio z rdzeniem. Całość chłodzona jest przez 90 mm wentylator o specjalnie wyprofilowanych łopatkach. Technologia 3D Active Fan pozwala karcie pracować w trybie półpasywnym. Wentylator uruchamia się, jeżeli temperatura rdzenia przekroczy 50 ℃.
Do karty można dokupić chłodzenie wodne – Bykski Gigabyte RTX 2060 MINI ITX OC 6G Full Coverage GPU Water Block. Jednakże należy uważać na wersję karty graficznej, ponieważ producent mocno zmienił układ elementów na płytce PCB.
Ze złączy na śledziu znajdziemy: HDMI 2.0 i 3 x DisplayPort 1.4. Do zasilania potrzebne jest podłączenie dodatkowej 8-pinowej wtyczki. Wymiary karty graficznej wynoszą 170 x 121.3 x 36 mm.
Do zarządzania kartą Gigabyte GeForce RTX 2060 ITX OC można wykorzystać aplikację AORUS ENGINE, MSI Afterburner lub inne oprogramowanie.
Procedura testowa
Wszystkie testy wykonywaliśmy na komputerze z zainstalowanym systemem operacyjnym Windows 10 Home 64-bit w wersji November 2019 Update. Pobrane były najnowsze aktualizacje. Dysk SSD był wpięty w port M.2 i pracował na swoich domyślnych ustawieniach. Jeżeli posiadaliśmy dysk SSD na interfejsie SATA, to był on wpięty w porty SATA 6 Gb/s.
Każdy test powtarzany był minimum 3 razy i z tego wyliczana była średnia. Jeżeli zachodziły jakiekolwiek anomalie w wynikach, to test powtarzany był do około 10 razy i z tego staraliśmy się wybrać średnią. Odrzucane były najbardziej skrajne wartości.
Taktowanie procesora zostało ustawione na 4.1 GHz dla wszystkich rdzeni. Wartości zmieniały się w zależności od zapotrzebowania.
Oto użyte oprogramowanie:
- Unigine Valley
- Unigine Superposition
- 3DMark Fire Strike
- 3DMark Time Spy
- 3DMark Port Royale (ray tracing)
- Final Fantasy Windows 10 Edition
- DOOM – Vulkan
- Kingdom Come: Deliverance
- Dying Light
- Euro Truck Simulator 2
- Assassin’s Creed Unity
- Shadow of the Tomb Raider
- MSI Afterburner
- RivaTuner
- Sterowniki NVIDIA GeForce Game Ready Driver 441.20
Na czas testów wyłączyliśmy GeForce Experience, które mogło spowodować zmiany w procedurze testowej gier. Pobór mocy mierzyliśmy przy użyciu HWInfo oraz GPU-Z. Ilość FPSów mierzona była przy użyciu MSI Afterburner. Temperatury były mierzone przy użyciu MSI Afterburner i HWInfo.
Platforma testowa
Model | Dostawca | |
---|---|---|
Procesor | AMD Ryzen 7 2700X | |
Płyta główna | ASUS ROG Strix X370-I Gaming | |
Karta graficzna | Gigabyte GeForce RTX 2060 ITX OC | |
Pamięć RAM | Patriot Viper Steel 2×8 GB DDR4 4000 MHZ | |
Dysk twardy | ADATA GAMMIX S11 480 GB | |
Zasilacz | SilverStone SX600-G | |
Chłodzenie | Alphacool Eisbaer 240 | |
System operacyjny | Windows 10 Home 64 bity |
Testy syntetyczne i gry
Unigine Valley
Unigine Valley to benchmark do testowania wydajności karty graficznej od Unigine Corp. Podczas testów generowany jest krajobraz w klimacie górskim, z dużą rozległą doliną. Doskonale tutaj widać działanie teselacji oraz jak zmienna pogoda, wpływa na ilość generowanych klatek. W naszych testach włączyliśmy wysokie detale oraz wyłączyliśmy antyaliasing. Liczba klatek była mierzona po około 10 minutach od uruchomienia benchmarku.
Unigine Superposition
Unigine Superposition jest to benchmark dopasowany pod karty graficzne najnowszej generacji. Obsługuje takie technologie jak OpenGL oraz DirectX 12.
3DMark – Fire Strike
3DMark – Fire Strike to jeden z najpopularniejszych benchmarków na świecie. Służy do testowania wydajności komputerów, w tym głównie układów graficznych. Ostateczny wynik podawany jest w ilości punktów.
3DMark – Time Spy
3DMark – Time Spy został stworzony dla komputerów wykorzystujących biblioteki DirectX 12. Służy do testowania wydajności kart graficznych, które wspierają nowe API. Ostateczny wynik podawany jest w ilości punktów.
Final Fantasy XV Windows 10 Edition
Final Fantasy XV to kolejna część cyklu jRPG od studiów Square-Enix, Eidos i Luminous Productions. Jest to przeniesiona na komputery produkcja z 2016 roku. Poprawiono tutaj głównie oprawę graficzną oraz dodano wsparcie dla 4K i HDR 10. Wykorzystujemy dedykowany benchmark od twórców.
DOOM
DOOM to gra autorstwa studia id Software. Wykorzystuje swój własny silnik id Tech 6, który renderuje przy użyciu Vulkan. Jako miejsce testowe wybraliśmy mapę Odlewnia w grze.
- Detale w grze: Wysokie
- Antyaliasing: Włączony
Dying Light
Dying Light to gra akcji w klimatach survival horroru. Za tytuł odpowiedzialne jest polskie studio Techland. Gra działa na silniku Chrome Engine 6, a do renderowania grafiki wykorzystuje interfejs DirectX 11. Testy wykonywaliśmy na obszarze wokół głównego budynku wieżowca.
- Detale: Wysokie
- Antyaliasing: Włączony
Euro Truck Simulator 2
Euro Truck Simulator 2 to symulator jazdy ciężarówką. Gra oferuje nam kilka europejskich krajów do zwiedzania oraz wiernie odwzorowane modele pojazdów. Każde miasto w grze posiada swoje unikalne budynki. Za tytuł odpowiada czeskie studio SCS Software, w którym pracuje kilku Polaków.
- Detale: Ultra
- Antyaliasing: Włączony
Kingdom Come: Deliverance
Kingdom Come: Deliverance to tytuł opowiadający historię Czech i okolic rzeki Sazawy. Gra została oparta na silniku Crytek i w wielu miejscach potrafi dać mocny wycisk karcie graficznej oraz procesorowi. Za miejsce testowe posłużył nam las Sazawski.
- Detale: Bardzo Wysokie
- Antyaliasing: Włączony
Assassin’s Creed Unity
Assassin’s Creed Unity to symulator bycia zabójcą. W tej części przenosimy się do Paryża oraz okolic. Wcielamy się w postać Arno – jednego z członków Asasynów. Naszym zadaniem jest rozwikłanie zagadki bractwa w XVIII-wiecznym Paryżu, podczas Rewolucji Francuskiej. Za miejsce testowe posłużyła dzielnica Cite, z katedrą Notre Dame i dużą ilością osób.
- Detale: Bardzo wysokie
- Antyaliasing: Włączony
Shadow of the Tomb Raider
Akcja gry Shadow of the Tomb Raider toczy się w miastach oraz w dżungli. Wcielamy się tutaj ponownie w Larę Croft, która musi rozwikłać zagadkę Majów i Azteków. Prócz tego po piętach depcze jej zakon Trójcy. Za miejsce testowe posłużyło nam miasto Kuwak Yaku. Przebiegliśmy od jednego punktu do drugiego.
- Detale: Bardzo Wysokie
- Antyaliasing: Włączony
Pobór mocy
Pobór mocy mierzyliśmy przy użyciu aplikacji HWInfo oraz GPU-Z. Czas mierzenia wynosił około 10 minut. Zbieraliśmy najmniejsze i największe wartości, a następnie wyciągaliśmy z nich średnią.
Temperatury
Temperatury były mierzone po około 30 minutach pracy karty oraz jej spoczynku. Pomiar dokonywaliśmy przy użyciu aplikacji HWInfo oraz GPU-Z.
Karta w stanie spoczynku miała normalne temperatury. Wahały się one między a 28 – 31 stopni Celsjusza.
Podczas obciążenia temperatura wzrastała maksymalnie do 67 stopni Celsjusza.
Podsumowanie testów Gigabyte GeForce RTX 2060 ITX OC
Przyszedł czas na podsumowanie. Karta Gigabyte GeForce RTX 2060 ITX OC gościła w naszym komputerze przez ponad 30 dni. I mamy ją do tej pory, ponieważ zakupiliśmy na stan redakcyjny. Od dłuższego czasu chodziło nam po głowie zakupienie tego konkretnego modelu.
Skupmy się wpierw na chłodzeniu. Jest to całkowicie autorski projekt od Gigabyte. Mamy tutaj potężny aluminiowy radiator z kilkoma miedzianymi rurkami cieplnymi. Całość zamknięta została w plastikowej obudowie z dużym wentylatorem. Firma zrobiła tutaj tzw. półpasywne chłodzenie z technologią 3D Active Fan. Dopóki temperatura nie osiągnie 50 ℃, to wentylator pozostaje w bezruchu. I tak naprawdę 90% czasu przy normalnej pracy się nam nie załączy, bo średnia temperatura pracy w spoczynku to 45 ℃. W przypadku grania nie udało się nam osiągnąć więcej, aniżeli 67 ℃. Aczkolwiek przy tej temperaturze wentylator pozostał ledwo słyszalny. Dopiero ręczne ustawienie 60% prędkości pozwalało go usłyszeć.
Dużą zaletą karty graficznej Gigabyte GeForce RTX 2060 ITX OC są jej wymiary – 170 x 121.3 x 36 mm. Pozwala to na umieszczenie jej we większości obudów mini-ITX i SFF.
Przejdźmy teraz do wyników testów. Wydajność była bardzo zadowalająca we wszystkich tytułach. Wszędzie mamy powyżej 60 kl/s i nie spada to nawet przy minimalnej wartości. Także granie jest bardzo komfortowe. Jeżeli włączymy tryb ray tracingu, to wartości klatkowe mogą lekko spaść, ale jest to akceptowalne i dalej można bez problemów grać.
Zalety
- Świetna wydajność w grach
- Technologia 3D Active Fan z półpasywnym chłodzeniem
- Wymiary i wygląd
- Temperatury w spoczynku i podczas obciążenia
- 3 lata gwarancji
Wady:
- Praca wentylatora jest słyszalna powyżej 60% jego maksymalnych obrotów
- Trzeba uważać, którą wersję się kupuje, jeżeli chcemy zamontować chłodzenie wodne