ESL Polska kończy 10 lat!

0
79
ESL Polska
Fot. ESL

Za ESL Polska dekada działalności na rynku. To czas, w którym firma przeszła daleką drogę budując wizerunek sportu elektronicznego w Polsce. Od rozpoczęcia działalności, przez pierwsze Intel Extreme Masters Katowice, po ESL Mistrzostwa Polski i otwarcie EMEA Production Hub. Wszystkie te pojedyncze decyzje, projekty i kroki przełożyły się na budowę wizerunku lidera branży esportowej w Polsce.

ESL Polska świętuje swoje 10 urodziny. To dziesięciolecie było czasem wypełnionym zmianami, które przyczyniły się zarówno do rozwoju polskiej sceny esportowej jak i budowania ogólnej świadomości na temat sportu elektronicznego w Polsce. Firma podsumowuje dekadę swoich sukcesów i osiągnięć, patrząc na drogę, która doprowadziła ją do obecnej pozycji:

2011 – Start działalności w Polsce

W tym roku mija dokładnie 10 lat od czasu, kiedy firma ESL Polska rozpoczęła swoją działalność. Dzięki braciom Krzysztofowi i Rafałowi Pikiewiczom i ich firmie, Turtle Entertainment firma ESL Gaming postanowiła otworzyć przed Polską furtkę na zaangażowanie w sport elektroniczny na najwyższym poziomie przez stworzenie spółki joint venture.

ESL funkcjonował wcześniej w Polsce już od października 2004 roku. Rodzima sekcja założona została przez Macieja i RafałaWasyluków. W 2010 roku za jej działanie odpowiadała firma Turtle Entertainment Polska na podstawie licencji ESL. Jednak sukcesy ligi Cybersport i rosnące zaangażowanie braci Pikiewicz w esport na rodzimym podwórku przełożyły się na otworzenie pełnoprawnego oddziału ESL Polska.

Start działalności ESL stanowił prolog do długiej drogi, którą musiała przejść firma – z każdym kolejnym rokiem firma nieprzerwanie rozwijała się działając lokalnie i skalując swoje projekty również na rynki międzynarodowe. Od 2011 roku ESL Polska postawiło sobie misję wyznaczania rynkowych trendów,  profesjonalizacji branży i stałego stawiania na nowe rozwiązania. Dzięki temu na przestrzeni ostatnich 10 lat zespół, który rozpoczynał od 5 zatrudnionych pracowników, urósł do poziomu około 150 osób i dziesiątek produkcji realizowanych każdego roku.

2011 – start kanału Twitch

Esport od swoich początków był i dalej jest bezpośrednio związany z nowymi technologiami. Na przestrzeni ostatnich lat jedną z tych, które rozwinęły swoje skrzydła w znaczącym stopniu jest streaming. Wśród serwisów, na których można oglądać transmisje strumieniowe, szczególnie w środowisku graczy, prym wiedzie platforma Twitch.tv.

ESL bardzo wcześnie zrozumiał, że oferowanie wysokiej jakości transmisji z rozgrywek esportowych jest kluczowe dla budowania zainteresowania fanów. Stąd start polskiego kanału Twitch ESL_CSGO_PL, na którym można oglądać zawody rozgrywane na całym świecie z polskim komentarzem, a także lokalne rozgrywki, jak ESL Mistrzostwa Polski w CS:GO, które są najdłużej funkcjonującym turniejem esportowym na polskim rynku. Do dzisiaj rodzimy kanał poświęcony grze Counter-Strike: Global Offensive zbudował widownię niemal 350 000 obserwujących użytkowników.

2013 – Turniej Intel Extreme Masters po raz pierwszy w Katowicach

Sprowadzenie turnieju rangi Intel Extreme Masters do Katowic to wydarzenie bez precedensu. IEM to najbardziej prestiżowy turniej esportowy na świecie, a wybór Polski, jako gospodarza imprezy przyczynił się do popularyzacji gamingu i esportu w kraju. Wszystko zaczęło się rok wcześniej, gdy ówczesny radny Katowic Michał Jędrzejek napisał do Michała „Carmaca” Blicharza z pytaniem o możliwość zorganizowania imprezy w Katowicach. Po konsultacjach z ówczesnym prezydentem miasta, Piotrem Uszokiem, udało się przekuć pomysł w rzeczywistość. Niedługo potem przedstawiciele ESL Polska, władz miasta Katowice wraz z GeorgemWoo, przedstawicielem firmy Intel, oficjalnie potwierdzili, że turniej IEM odbędzie się w 2013 roku w Spodku.

Wydarzenie okazało się spektakularny sukcesem. W pierwszym historii Intel Extreme Masters w Katowicach uczestniczyło około 50 000 osób na żywo i 14 000 000 oglądających na streamy z rozgrywek. IEM Katowice 2013 to początek historii, która trwa do dzisiaj i z każdym kolejnym rokiem podnosi poprzeczkę i przyciąga do Spodka i przed monitory setki tysięcy osób z całego świata. Za sprawą realizacji wydarzenia o najwyższym poziomie i atmosfery, którą zbudowali kibicie w Spodku, dzisiaj Katowice są uznawane za światową stolicę sportu elektronicznego. To też prawdziwe święto graczy, gdzie każdy ma możliwość wyrazić siebie i celebrować swoją pasję do gamingu z innymi.

Wydarzenie IEM Katowice każdego roku oferuje kibicom i uczestnikom rozgrywki najwyższego poziomu, począwszy od finałów półrocznych zmagań w Counter-Strike: Global Offensive, przez rozgrywki w StarCraft II, po wiele innych tytułów, które gościły od 2013 roku w Spodku. Na przestrzeni ostatniej dekady Spodek ugościł przeszło 850 000 kibiców esportu, a transmisje online przyciągnęły przed ekrany setki milionów widzów. To jedno z najbardziej rozpoznawalnych wydarzeń sportu elektronicznego na świecie.

2014 – Wielkie zwycięstwo Virtus.Pro

Dla ciągle wtedy młodego zespołu ESL Polska, rok 2014 był momentem szczególnie ważnym. To wtedy po raz pierwszy w historii, w Katowicach, które po turnieju Intel Extreme Masters w 2013 roku rozpoczęły budowę swojej marki jako światowej stolicy esportu, udało się zorganizować turniej rangi Major w Counter-Strike: Global Offensivew postaci ESL Major series One Katowice 2014. To samo w sobie było już przełomowym momentem, jednak najlepsze tego roku miało dopiero nastąpić.

Wszystko bowiem za sprawą legendarnego już zespołu Virtus.Pro z piątką Polaków na pokładzie. Taz, PashaBiceps, Neo, Snax i Byali to imiona, które znał każdy fan CS’a w kraju. Ekipa w widowiskowy sposób pokonała przeciwników najwyższego światowego poziomu, w postaci drużyn takich, jak Ninjas in Pyjamas, LGB eSports czy Na’Vi – nikt nie był w stanie rywalizować ze „Złotą Piątką”. Finalnie Polacy odnieśli spektakularne zwycięstwo, zdobywając przy tym niebagatelną nagrodę w postaci 100 000 PLN, a Jarosław ‘PashaBiceps’ Jarząbkowski otrzymał tytuł MVP turnieju.

Jednak zwycięstwo Polaków to nie tylko kwestia wzniesienia pucharu. Turniej rangi Major w Katowicach oraz pozycja Virtus.Pro pokazały całemu światu, że w Polsce esport traktowany jest na najwyższym poziomie i jest to rynek, z którym na każdym froncie należy się liczyć.

2015 – Zmiana ESL Pro Series Poland na ESL Mistrzostwa Polski

Jednym z ważniejszych kamieni milowych w historii ESL Polska była restrukturyzacja lokalnych rozgrywek. Do roku 2015 turniej rozgrywany lokalnie nosił miano ESL Pro Series Poland. Organizator chcąc usystematyzować, uprościć i zwiększyć poziom prestiżu turnieju postawił na przebudowanie

Tak powstały ESL Mistrzostwa Polski w Counter-Strike: Global Offensive. Z pozoru kosmetyczna zmiana przyniosła ze sobą wiele korzyści. Sam tytuł ESL Mistrza Polski jest czymś, o co najlepsze drużyny chcą walczyć, jednak korzyści nie ograniczają się tylko do aspektów sportowych. Turniej to także przedsięwzięcie biznesowe, a co za tym idzie, jego przejrzysta struktura i atrakcyjna forma ma większy potencjał zainteresowania partnerów i sponsorów – zarówno do samych rozgrywek, jak i drużyn czy zawodników. 

ESL Mistrzostwa Polski to cykl turniejów, które odbywają się od wielu lat nieprzerwanie i obecnie stanowi najdłużej trwającą serią turniejów esportowych w Polsce. Z każdą kolejną edycją organizatorzy wprowadzają nowe rozwiązania aby sprawić, żeby turniej był jeszcze bardziej atrakcyjny zarówno dla uczestników, jak i widzów. Niedawno zakończyła się 23. edycja turnieju, której zwycięzcy wrócili do domów z lwią częścią łącznej puli nagród wynoszącą 100 000 PLN.

2018 – DOTA II

W 2018 roku w trakcie weekendu poprzedzającego Intel Extreme Masters Katowice, firma ESL Polska zorganizowała wydarzenie ESL One Katowice 2018, na którym rozgrywany był pierwszy w historii turniej rangi Major w grze DotA 2, gdzie 16 najlepszych zespołów z całego świata zmierzyło się w walce o lwią część puli nagród wynoszącą 1 000 000 dolarów.

Organizacja finałów w DotA 2 , w mieście znanym z legendarnego turnieju esportowego oznaczała dla ESL Polska realizację dwóch ogromnych wydarzeń esportowych o wysokim prestiżu na przestrzeni dwóch kolejnych weekendów. To też ważny krok pod względem współpracy ESL z firmą Valve, twórcą DotA 2 i Counter-Strike: Global Offensive.

Defense of the Ancients, to tytuł kultowy dla graczy, który pierwotnie powstał jako mod do popularnej gry strategicznej Warcraft 3. Uważany jest za prekursora kategorii gier MOBA (Multiplayer Online Battle Arena), przez co w branży esportowej zajmuje wyjątkowe miejsce. Tym większe znaczenie miała dla ESL Polska organizacja finałów w Katowicach.

2019 – Mistrzostwo Polski z awansem na IEM Katowice

Turniej Mistrzostw Polski już sam w sobie gwarantował zwycięzcom prestiż, jednak pracownicy polskiego oddziału ESL wiedzieli, że do pełnego sukcesu potrzebny jest jeszcze jeden krok.

W wielu kwestiach esport stara się kopiować dobre wzorce sportu tradycyjnego. Dla przykładu kraj organizujący Mistrzostwa Europy czy Świata w piłce nożnej nie musi brać udziału w fazie kwalifikacyjnej do turnieju. Analogiczną zasadę chcieli wprowadzić organizatorzy turnieju Mistrzostw Polski w CS:GO.

Po wielu miesiącach negocjacji i analizy struktury turniejowej ESL na świecie – udało się. Polska stała się drugim krajem po Niemczech, którego zwycięzca automatycznie awansował na turniej organizowany w ramach lokalnego Intel Extreme Masters. Tym samym rodzime rozgrywki wspięły się o jeszcze poziom wyżej w stosunku do turniejów organizowanych na całym świecie.

Dzięki nowej strukturze i nowej formie Mistrzostwa Polski stały się niepowtarzalną okazją dla uczestniczących zawodników na pokazanie się na międzynarodowej arenie, a samo Intel Extreme Masters utrwaliło swoją pozycję finałów, na które drużyny z całego świata pracują i walczą przez cały rok.

2020 – Otwarcie EMEA Production Hub w Katowicach

W 2016 roku firma ESL Polska otworzyła pierwsze esportowe studio produkcyjne, którego celem była realizacja dużych projektów studyjnych. W krótkim czasie okazało się, że to zdecydowanie za mało – sukces studia sprawił, że zapotrzebowanie na tego typu obiekty jest znacznie większe. Szczególnie, że ESL realizował produkcje już nie tylko lokalnie, ale też na potrzeby zagranicznych klientów. Rozpoczęto więc działania, które pozwoliły na produkcję wydarzeń o skali globalnej w Polsce – między innymi we współpracy z World of Tanksczy RainbowSix Siege.

W rezultacie, w połowie 2018 roku narodziła się idea budowy dużego kompleksu, który byłby w całości poświęcony esportowym studiom telewizyjnym.

W połowie 2018 roku rodzimy oddział ESL przystąpił do negocjacji z zarządem grupy ESL w Kolonii, aby otworzyć pierwszy tego typu i skali obiekt w tej części Europy. 2020 rok z kolei, rozpoczął nowy rozdział na lokalnym rynku za sprawą otwarcia EMEA Production Hub w Katowicach. Pierwszym eventem, który został w pełni zrealizowany w nowych przestrzeniach studyjnych były wiosenne ESL Mistrzostwa Polski 2020, a w ślad z nimi wydarzenie EU Masters zrealizowane dla Riot Games.

Production Hub w Katowicach to nowoczesny obiekt produkcyjny, który został stworzony z docelowym planem realizacji nawet kilku wydarzeń jednocześnie, transmitowanych na większość największych rynków na świecie. Otwarcie kompleksu obrazuje zmianę, a właściwie ewolucję, w podejściu do biznesu w dziedzinie esportu. Production Hub to odpowiedź na rozwój branży, wzrost zainteresowania fanów, a także podmiotów biznesowych. Polski oddział ESL jest teraz w stanie bez kompleksów sprostać wymaganiom największych zagranicznych klientów.

Tylko w ciągu ostatniego półtora roku w Katowickim studiu zrealizowano dziesiątki projektów, między innymi turniej PUBG MOBILE czy całe Intel Extreme Masters Katowice 2021. Za produkcję odpowiada stale rosnący zespół ponad 150 osób – grafików, producentów, operatorów kamer, techników i wielu, wielu innych. To nowoczesny ekosystem, który stanowi odpowiedź na rosnące znaczenie produkcji online na cały świat.

Kompleks w Katowicach to ponad 8000m2, na których mieści się 5 studiów nagraniowych wypełnionych najnowocześniejszym sprzętem potrzebnym do realizacji turniejów, wydarzeń i wszelkiej maści produkcji. Technologie wykorzystywane w Production Hub nie odstępują tym, które można znaleźć w studiach telewizyjnych, a jednocześnie specyfika realizacji produkcji internetowych powoduje, że skala realizacji i zastosowane rozwiązania są jednymi z najnowocześniejszych na rynku.

 2021 – 10. Urodziny ESL w Polsce

W tym roku mija 10 lat odkąd powstał oddział ESL Polska. Za firmą dekada budowania świadomości sportu elektronicznego w Polsce, ustanawiania standardów i dobrych praktyk na rynku.

ESL nieprzerwanie utrzymuje pozycję branżowego lidera. Polska, dzięki wzrostowi profesjonalizacji, zawodnikom, którzy stali się legendami i stałemu dążeniu do podniesienia poziomu realizowanych przez siebie przedsięwzięć, stała się jednym z najlepiej rozpoznawalnych rynków sportu elektronicznego na świecie. Na koncie firma ma setki turniejów, które przyciągały fanów i zawodników, a także pomogły w budowaniu wizerunku esportu w społeczeństwie.

Jednak dekada to dopiero początek. Z rosnącą liczbą realizowanych projektów i wyzwań, ze stale rozwijającym się, wykwalifikowanym zespołem i wsparciem wieloletnich kibiców, ESL Polska nie zwalnia tempa. Już w najbliższym czasie przed firmą znaczące wyzwanie w postaci organizacji Intel Extreme Masters Katowice 2022, które powraca do Spodka z publicznością już w lutym przyszłego roku. Po dwóch latach przerwy od eventów offline, organizator legendarnego wydarzenia planuje powrót w wielkim stylu.

Co sądzisz o tym artykule?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

Poprzedni artykułTrzech zawodników Team Liquid na ławce rezerwowych
Następny artykułSnax nie będzie dalej grał w Anonymo Esports
Michał Urban
Dziennikarz esportowy, zajmujący się tematyką Counter-Strike: Global Offensive.