Firma AMD zaprezentowała więcej szczegółów o kartach graficznych Radeon RX 5700 oraz Radeon RX 5700 XT. Nowe modele mają się pojawić już w lipcu, razem z procesorami Ryzen 3000. Wprawne oko zauważy, że kilka lat temu miała miejsce premiera bardzo dobrych kart Radeon HD 5000. Nowe modele mają być wykonane w 7nm procesie technologicznym. Architektura w nich zastosowana zwie się RDNA. Spodziewany ma być 1,25-krotnie lepszy stosunek wydajności do taktowania. A także 1,5-krotnie lepszy stosunek wydajności do zużytej energii w porównaniu do GCN.
Radeon RX 5700 | Radeon RX 5700 XT | Radeon RX 5700 XT 50th Anniversary Edition |
|
---|---|---|---|
Procesory Strumieniowe | 2304 | 2560 | 2560 |
TFLOPS | Do 7,95 | Do 9,75 | Do 10,14 |
Pamięć GDDR6 | 8 GB | 8 GB | 8 GB |
Taktowanie bazowe | 1465 MHz | 1605 MHz | 1680 MHz |
Taktowanie Boost | Do 1,725 MHz | Do 1,905 MHz | Do 1,980 MHz |
Taktowanie w grze | 1625 MHz | 1755 MHz | 1830 MHz |
Cena | 379 dolarów | 449 dolarów | 499 dolarów |
Nowe karty graficzne – Radeon RX 5700 oraz Radeon RX 5700 XT mają być konkurentami kart GeForce RTX 2060 oraz GeForce RTX 2070. Pojawią takie technologie, jak Radeon Image Sharpening (RIS), FidelityFX, Radeon Anti-Lag. Udoskonalono akcelerację renderowania grafiki 3D, kodery wideo HEVC z HDR/WCG, sprzętowe kodowanie wideo HEVC i wiele innych.
Tutaj opis technologii:
- Radeon Image Sharpening (RIS) – przywraca przejrzystość obrazu, który został zmiękczony przez inne efekty post-processingu. Technologia RIS łączy się dobrze ze skalowaniem rozdzielczości w górę, aby zapewniać wysoką ostrość i płynną animację na wyświetlaczach o bardzo dużej rozdzielczości. Działa w grach w trybach DirectX 9, 12 i Vulkan.
- FidelityFX – oto otwarty zestaw narzędzi deweloperskich, który wkrótce zostanie udostępniony w ramach inicjatywy GPUOpen, i który ułatwia tworzenie wysokiej jakości efektów post-processingu czyniących gry piękniejszymi oferując zarazem odpowiedni balans między jakością a wydajnością. FidelityFX ma funkcję CAS (Contrast-Adaptive Sharpening), jaka wydobywa szczegóły w przestrzeniach o niskim kontraście minimalizując jednocześnie występowanie błędów (artefaktów) wywoływanych przez typowe algorytmy wyostrzające. Deweloperzy planują integrację CAS w szeregu popularnych gier, a firma Unity Technologies planuje zintegrować to ze swoją platformą rozwoju animacji 3D.
- Radeon Anti-Lag – technologia ta została zoptymalizowana dla eSportu i zwiększa konkurencyjność obniżając nawet o 31% czas reakcji na linii urządzenie wejścia – ekran, co przekłada się na doznania podobne, co przy wyższej liczbie klatek na sekundę.