Do naszej redakcji zawitał procesor Intel Core i7-3770. Jednostka miała premierę w styczniu 2012 roku. Intel nie zmienił podstawki i został przy LGA 1155. Ucieszyło to zapewne wiele osób, które zakupiły swoje płyty główne. Firma zmieniła lekko kolor płytki PCB, na której zamontowany został rdzeń, z ciemnego zielonego na jaśniejszy.
Specyfikacja Core i7-3770 | |
---|---|
Nazwa kodowa | Ivy Bridge |
Podstawka | LGA 1155 |
Ilość rdzeni fizycznych / wątków | 4 / 8 |
Zintegrowany układ graficzny | HD 4000 |
Częstotliwość podstawowa | 3400 MHz |
Częstotliwość Turbo | 3900 MHz |
Współczynnik TDP | 77 W |
Intel Core i7-3770 został wykonany w 22 nm litografii, co powinno się przełożyć na niższe temperatury podczas obciążenia. Pozwoliło to także na zmniejszenie współczynnika TDP oraz zwiększenie zegarów.
Jeżeli chodzi o tryb Turbo Boost to dla wszystkich czterech rdzeni wynosi on 3.6 GHz. Natomiast jeden rdzeń może zwiększyć swoje taktowanie do aż 3.9 GHz. Co ciekawe, jednostka ta posiada dokładnie takie same taktowania, jak Core i7-2600 z architektury Sandy Bridge.
Powierzchnia rdzenia wynosi 160 mm2 i jest o połowę mniejsza od Sandy Bridge. Dodatkowo na jej powierzchni umieszczono aż 1.4 miliarda tranzystorów, czyli o 61% więcej, niż u poprzednika.
Procesor Intel Core i7-3770 posiada obsługę nisko-napięciowych pamięci DDR3L oraz pamięci DDR3-1600 nawet przy dwóch kościach na kanał. Nie można zapomnieć o wsparciu dla dla PCI-E 3-ciej generacji, co zwiększyło drastycznie przepustowość tego interfejsu. Szczególnie widoczne będzie to w grach.
Tranzystory 3D Tri-Gate
Architektura Ivy Bridge, jako pierwsza na świecie wprowadziła tranzystory 3D Tri-Gate.
Prace nad nimi były prowadzone już od 2002 roku, ale dopiero teraz zostały one wprowadzone do procesorów.
Sam nazwa Tri-Gate oznacza, że bramka kontrolująca przepływ elektronów robi to z trzech stron. Dodatkowo jest ona w pełni trójwymiarowa, czyli nie płaska.
Tranzystory 3D Tri-Gate mają być do 37% wydajniejsze. Pracują przy tym na niskim napięciu rzędu 0.7 Volta.
Ustawienia platformy testowej
Wszystkie testy wykonywaliśmy na komputerze z zainstalowanym systemem operacyjnym Windows 10 Pro 64-bit. Dysk miał ustawiony interfejs AHCI i wpięty był w porty SATA 6 Gb/s. Każdy test powtarzany był minimum 3 razy i z tego wyliczana była średnia.
Model | Dostawca | |
---|---|---|
Procesor | Intel Core i7-3770 | |
Płyta główna |
MSI Z77IA-E53 |
|
Karta graficzna | Zotac GeForce GTX 1060 3GB AMP! Edition | |
Pamięć RAM | GoodRam 8 GB DDR4-2133 MHz | |
Dysk twardy | Segate Barracuda 500 GB | |
Obudowa |
Cougar QBX |
|
Zasilacz | SilentiumPC Enduro FM1 Gold 650W | |
System operacyjny | Windows 10 Pro 64 bity |
Benchmarki
Blender – Blenchmark
Blender Blenchmark 1.0.7 to benchmark autorstwa Mark aka Dark. Autor przygotował skomplikowaną scenę z samochodem do renderowania. Test można uruchomić na karcie graficznej lub procesorze. W naszych testach wykorzystujemy moc procesora ze wszystkim dostępnymi rdzeniami.
AIDA64 – SinJulia
AIDA64 to znana aplikacja do identyfikacji komponentów sprzętowych i oprogramowania zainstalowanego w komputerze. Jest kontynuacją słynnego programu Everest. Wykorzystujemy wersję AIDA64 Engineer w wersji 5.95.4500. Testujemy z wykorzystaniem benchmarku FPU SinJulia. Mierzona jest wydajność operacji zmiennoprzecinkowych rozszerzonej precyzji, przy użyciu obliczeń pojedynczej klatki zmodyfikowanego fraktala „Julia ”. Kod jest napisany w Assemblerze i potrafi wykorzystać wszystkie możliwe rdzenie procesora.
Cinebench R15
Cinebench R15.038 to oprogramowanie, przeznaczone do testowania wydajności procesora lub karty graficznej. Całość oparta jest na silniku aplikacji do animacji Cinema 4D. W naszych testach badamy wydajność jednego oraz wielu rdzeni.
Cinebench R15.038 i test wydajnościowy jednego rdzenia.
Drugi test to już wykorzystanie wielu rdzeni. Tutaj zastosowany procesor pokazuje swoje możliwości.
Handbrake – Tears of Steel
Handbrake 1.0.7 to wieloplatformowe narzędzie do konwertowania różnych formatów filmów. Program jest w pełni wolnym oprogramowanie, dostępnym za darmo. Jego zaletami są obsługa wielu rdzeni oraz wsparcie dla 64 bitowych systemów operacyjnych. W naszym teście konwertujemy słynny film Tears of Steel (HD 1920 pixels wide 4k rendered) z formatu MOV na MP4.
FutureMark PCMark 8: Home Work i Office Work
Aplikacja mierzy wydajność w zastosowaniach domowych oraz biurowych. Testowane są jakość grafiki, rozmowy wideo, gry, przeglądanie internetu czy praca w pakiecie biurowym.
3DMark – Fire Strike
I kolejny syntetyk, ale tym razem związany z graniem. 3DMark Fire Strike potrafi wykorzystać wszystkie dostępne rdzenie oraz mocno obciążyć kartę graficzną.
3DMark – Sky Diver
3DMark – Sky Diver jest to benchmark do testowania wydajności sprzętu. Został jednak przystosowany do sprzętu ze średniego segmentu wydajnościowego. Ostateczny wynik jest podawany w ilości punktów.
Unigine Heaven
Unigine Heaven to znany benchmark do mierzenia wydajności kart graficznych. W naszych testach włączyliśmy wysokie detale, średnią teselację oraz wyłączyliśmy antyaliasing. Liczba klatek była mierzona po około 10 minutach od uruchomienia benchmarku.
Unigine Valley
Unigine Valley to benchmark do testowania wydajności karty graficznej od Unigine Corp. Podcas testów generowany jest krajobraz w klimacie górskim, z dużą rozległą doliną. Doskonale tutaj widać działanie teselacji oraz jak zmienna pogoda, wpływa na ilość generowanych klatek. W naszych testach włączyliśmy wysokie detale oraz wyłączyliśmy antyaliasing. Liczba klatek była mierzona po około 10 minutach od uruchomienia benchmarku.
Unigine Superposition
Unigine Superposition jest to benchmark dopasowany pod karty graficzne najnowszej generacji. Obsługuje takie technologie jak OpenGL, Vulkan (w późniejszym czasie) oraz DirectX 12.
Crysis 3
Crysis 3 to gra, która została wydana w 2013 roku. Działa na silniku CryEngine 3, który potrafi wycisnąć siódme poty ze sprzętu. W naszych testach wykorzystaliśmy słynną mapę Welcome to the Jungle. Jest to miejsce, które wymaga dobrej karty graficznej oraz procesora.
DOOM
DOOM to gra autorstwa studia id Software. Wykorzystuje swój własny silnik id Tech 6, który renderuje przy użyciu OpenGL lub Vulkan. Jako miejsce testowe wybraliśmy pierwszą mapę w grze i miejsca różnych walk z wrogami.
DOTA 2
DOTA 2 to znana wszystkim gra typu MOBA. Jest to kontynuacja fanowskiej modyfikacji Defense of the Ancients dla gry Warcraft 3 i stała się jedną z najczęściej rozgrywanych gier online na świecie. W czasie rozgrywki może uczestniczyć do 10 graczy, po maksymalnie pięć osób w dwóch drużynach. Gracz kontroluje jednego bohatera, który zdobywa doświadczenie i awansuje na kolejne poziomy. Za zdobyte złoto kupowany jest ekwipunek, który wzmacnia bohatera.
Dying Light – Dolina z Zombie
Dying Light to gra akcji w klimatach survival horroru. Za tytuł odpowiedzialne jest polskie studio Techland. Gra działa na silniku Chrome Engine 6, a do renderowania grafiki wykorzystuje interfejs DirectX 11. Testy wykonywaliśmy na mapie od społeczności The Hunter. Jest to ogromna dolina z mnóstwem roślinności i zombi.
Euro Truck Simulator 2 – miasto
Euro Truck Simulator 2 to symulator jazdy ciężarówką. Gra oferuje nam kilka europejskich krajów do zwiedzania oraz wiernie odwzorowane modele pojazdów. Każde miasto w grze posiada swoje unikalne budynki. Za tytuł odpowiada czeskie studio SCS Software, w którym pracuje kilku Polaków.
Elite Dangerous: Arena
Elite Dangerous: Arena to samodzielna produkcja od studia Frontier Development. Tytuł koncentruje się na szybkich i dynamicznych pojedynkach w trybie wieloosobowym. Jest to w zasadzie przerobiona wersja Elite Dangerous, bez możliwości zwiedzania ogromnego uniwersum.
Pobór mocy
Pobór mocy mierzyliśmy w całym zestawie przy użyciu watomierza. Błąd pomiarowy mógł wynieść maksymalnie 5 Watów. Jak widzimy, podczas zwykłej pracy zestaw pobiera niewiele. W naszych testach wartość ta mogła urosnąć do 120 watów, jeżeli oglądaliśmy film czy wykonywaliśmy jakieś inne czynności, które w zamierzeniu miały lekko obciążyć zestaw.
Maksymalny pobór mocy zmierzyliśmy po około 15 minutach uruchomienia gry Crysis 3 na mapie Welcome to the Jungle.
Podsumowanie
Procesor Core i7-3770 zakupiliśmy, jako zamiennik dla Core i5-2400. Musimy przyznać, że wzrost wydajności był zauważalny. Do tego udało się nam zakupić tą jednostkę za jedyne 500 zł bez chłodzenia. Dzięki niewielkiej inwestycji otrzymujemy o wiele mocniejszy cały komputer.
Największy przyrost wydajności zauważyliśmy w grach, które uwielbiają wielowątkowość. Mówimy tutaj o Crysis 3, DOTA 2, czy Euro Truck Simulator 2.
Oczywiście programy typu Handbrake, czy Blender również potrafią bardzo dobrze wykorzystać tą cechę.
A jak kwestia poboru mocy Core i7-3770? Cóż, okazuje się że jest taka sama lub czasami nawet niższa od Core i5-2400. Mimo, że procesor posiada 8 logicznych rdzeni, to dzięki niższemu procesowi technologicznemu i nowinkom technicznym, zmniejszono pobór prądu.
Kwestia chłodzenia tutaj jest dość ważna. Standardowa jednostka boksowa Intela od Core i5-2400 nie daje rady. Trzeba tutaj zastosować chłodzenie SilverStone SST-AR06, lub inne o podobnej wydajności. Warto tutaj także zwrócić uwagę na kulturę pracy wentylatora. Bo ta przy dużym obciążeniu nie zawsze potrafi być przyjemna dla uszu.
Na koniec warto sobie także zadać pytanie: czy nie lepiej kupić platformę Ryzen 5, dopłacając niewielkie pieniądze? Kwestia tak naprawdę tego, do czego ma nam posłużyć komputer oraz jaki posiadamy budżet. U nas bardziej opłacało się zainwestować w sam procesor, który dał nam wystarczająco dużo mocy.
Zalety:
- 4 rdzenie fizyczne i 8 rdzeni logicznych
- Dobre taktowanie podstawowe i w trybie Boost
- Działa z płytami na podstawce LGA 1155
- Niski pobór prądu
- Duży przyrost wydajności w programach i grach wykorzystujących wielowątkowość
- Duża wydajność wielowątkowa
- Duża wydajność jednowątkowa
- Obecna cena zakupu
Wady:
- Do odprowadzania ciepła potrzeba dobrej jakości chłodzenia