NVIDIA zaprezentowała karty graficzne GeForce RTX 4060, oparte na architekturze Ada Lovelace. Ich ceny zaczynają się od 1549 zł. To dobry wybór dla użytkowników, którzy będą mogli zagrać w najnowsze gry na wysokich ustawieniach graficznych w rozdzielczości 1080p lub 1440p. Karty GeForce RTX 4060 wykorzystują wszystkie funkcje architektury NVIDIA Ada Lovelace, w tym renderowanie neuronowe DLSS 3, techniki ray tracingu trzeciej generacji zapewniające wysoką liczbę wyświetlanych klatek na sekundę czy enkoder NVIDIA (NVENC) ósmej generacji z obsługą standardu AV1.
Na pokładzie GeForce RTX 4060 znajdziemy rdzeń AD107-400 wykonany w technologii TSMC 4N. Chip został wyposażony w 3072 rdzenie CUDA, 96 jednostek teksturujących oraz 48 jednostki renderujące. Prócz tego mamy jeszcze 24 jednostki RT (obliczenia ray tracingu) oraz 96 jednostek Tensor (sztuczna inteligencja i głębokie uczenie się). Taktowanie podstawowe rdzenia wynosi 1830 MHz, a w trybie Boost wzrasta do 2460 MHz.
Jeżeli chodzi o pamięć to znajdziemy 8 GB GDDR6 od firmy Micron na 128-bitowej szynie danych. Taktowanie wynosi 17 GHz. Daje to przepustowość na poziomie 272 GB/s.
GeForce RTX 4060 | GeForce RTX 3060 12 GB | GeForce RTX 3060 8 GB | |
---|---|---|---|
Architektura | Ada Lovelace (GA107-400) | Ampere (GA106-300) | Ampere (GA106-302) |
Liczba tranzystorów | 17 miliardów | 12 miliardów | 12 miliardów |
Rozmiar rdzenia | N/A | 276 mm² | 276 mm² |
Rdzenie CUDA | 3072 | 3584 | 3584 |
Rdzenie Tensor | 96 | 112 | 112 |
Rdzenie RT | 24 | 28 | 28 |
Jednostki teksturujące | 96 | 112 | 112 |
Jednostki renderujące | 48 | 48 | 48 |
Zegar bazowy | 1830 MHz | 1320 MHz | 1320 MHz |
Zegar Boost | 2460 MHz | 1780 MHz | 1780 MHz |
Pamięć GDDR | 8 GB GDDR6 | 12 GB GDDR6 | 8 GB GDDR6 |
Szyna danych | 128-bitów | 192-bity | 128-bitów |
Przepustowość | 272 GB/s | 360 GB/s | 240 GB/s |
Moc obliczeniowa | 15 TLFOPS | 12.8 TFLOPS | 8,6 TFLOPS |
TDP | 115 W | 170 W | 170 W |
Interfejs | PCI-E 4.0 x8 | PCI-E 4.0 x16 | PCI-E 4.0 x16 |
Już ponad 300 gier i aplikacji wykorzystuje technikę DLSS
NVIDIA DLSS wykorzystuje sztuczną inteligencję oraz rdzenie Tensor w kartach GeForce RTX do zwiększania liczby wyświetlanych klatek na sekundę. DLSS 3 łączy w sobie techniki DLSS Super Resolution (czyli DLSS 2), DLSS Frame Generation oraz NVIDIA Reflex, zwiększając wydajność i jednocześnie zachowując wysoką responsywność.
Adaptacja techniki wciąż przyspiesza i NVIDIA DLSS zapewnia obecnie wysoką wydajność wspomaganą przez SI w ponad 300 grach i aplikacjach.
Oto aktualny stan wykorzystania technik NVIDIA RTX:
- DLSS — ponad 300 gier i aplikacji,
- DLSS 3 – ponad 30 gier i aplikacji,
- Reflex – 70 gier i aplikacji.
DLSS 3 w D5 Render
Najnowsza aktualizacja D5 Render zwiększa wydajność aplikacji dzięki wsparciu DLSS 3. Przodujące w branży oprogramowanie umożliwia użytkownikom obserwować w czasie rzeczywistym każdą modyfikację sceny i jest kompatybilne z popularnymi aplikacjami kreatywnymi, takimi jak SketchUp, 3ds Max, Revit, Archicad, Rhino, C4D czy Blender.
D5 Render wykorzystywało wcześniej technikę DLSS 2, co pozwalało mu renderować mniejszą wersję obrazu i zwiększać jego rozdzielczość za pomocą sztucznej inteligencji, zapewniając praktycznie ten sam poziom jakości przy znacznie wyższej wydajności.
Liczba wyświetlanych klatek na sekundę w rzutni aplikacji wzrasta nawet trzykrotnie, co pozwoli twórcom pracować nad większymi scenami, wyższej jakości modelami i teksturami, utrzymując płynny i interaktywny widok.
D5 Render w akcji z DLSS 3 zobaczymy w filmie poniżej. Warto zapoznać się z najnowszym artykułem na blogu In the NVIDIA Studio.
Dostępność i ceny
Karta GeForce RTX 4060 pojawi się w sprzedaży w lipcu w cenie startowej 1549 zł.
Źródło: nvidianews.nvidia.com