Gaijin Entertainment udostępnia pełny kod jednego z multiplayerowych frameworków silnika Dagor Engine na 3-klauzulowej licencji BSD, wraz z materiałami graficznymi przykładowego projektu. Dodatkowo deweloperzy opublikowali zestaw dwóch wersji demonstracyjnych, które prezentują tę samą mapę, stworzoną dla jednej z niezapowiedzianych gier Gaijin, działającą zarówno na silniku Dagor Engine, jak i na Unreal Engine 5 — platformie znanej z najnowocześniejszej grafiki i zaawansowanych funkcji.

Ogólne informacje o Dagor Engine
Wcześniej opisana inicjatywa jest kontynuacją ubiegłorocznej decyzji o udostępnieniu silnika Dagor jako wolnego i otwartego oprogramowania (FOSS). Na początek twórcy poprosili partnerów z Hooks Creative Studio o stworzenie mapy FPS inspirowanej kultowymi lokacjami z przeszłości. Mapa została zaprojektowana od podstaw z wykorzystaniem zasobów Megascans oraz nowoczesnych materiałów fotogrametrycznych w silniku Unreal Engine 5. Następnie zespół przeniósł tę mapę do silnika Dagor Engine na potrzeby niezapowiedzianej gry. Dzięki temu, że mapa była już zaimplementowana w UE, twórcy mogli użyć jej zarówno do porównań, jak i wewnętrznej walidacji technologii. Postanowili również udostępnić obie wersje społeczności entuzjastów tworzenia gier.
Jak dotąd nie zastosowano żadnych dodatkowych autorskich rozwiązań (takich jak „specular probes”, „occluders”, „portals” itp.) w celu optymalizacji wydajności lub poprawy jakości wizualnej. Wydajność mogłaby zostać jeszcze bardziej usprawniona przy ich wykorzystaniu. Celowo korzystano głównie z automatycznych procesów eksportu, z wyjątkiem terenu, który ze względu na znaczące różnice między silnikami musiał zostać zaimplementowany od nowa, oraz kilku dekoracji i rozmieszczenia obiektów, które dostosowano zgodnie z subiektywnymi preferencjami.
Wyniki wskazują, że silnik Dagor uruchamia mapę szybciej, oferując porównywalną lub (subiektywnie) nawet lepszą jakość wizualną. Osiągnięto to dzięki wykorzystaniu zaawansowanych technologii, takich jak globalne oświetlenie w czasie rzeczywistym oraz zaawansowany antyaliasing. Nie zastosowano żadnych technik „zwiększania wydajności” specyficznych dla producenta, takich jak DLSS, XeSS czy FSR (które również są obsługiwane przez Dagor). W przeciwieństwie do wersji na Unreal Engine, demo Dagor działa w natywnej rozdzielczości na większości konfiguracji, co ma na celu pokazanie surowej mocy silnika i jego wydajności niezależnej od technologii producentów.
Twórcy zdają sobie sprawę, że nie jest to w pełni obiektywne porównanie, ponieważ wersja Unreal Engine mogłaby zostać dodatkowo zoptymalizowana przez doświadczonych deweloperów. Mimo to mają nadzieję, że udostępnienie obu wersji demonstracyjnych zainspiruje społeczność do zgłębiania możliwości i potencjału silnika Dagor Engine.
Dodatkowe informacje związane z mocą Dagor Engine
Poniżej umieszczamy linki do wersji demonstracyjnych:
- East District na Dagor Engine: https://dagorenginedata.cdn.gaijin.net/rel-ceec7596681cd53080ae54d5c7f30f8e9a282a80/east_district-dagor.tar.gz.
- East District na silniku Unreal Engine: https://dagorenginedata.cdn.gaijin.net/east_district_ue.zip.
- Narzędzia Dagor Engine, próbka gry wieloosobowej i więcej informacji: https://github.com/GaijinEntertainment/DagorEngine/releases/tag/dagor_2024_12_04.
Na naszym portalu jest to drugi tekst związany ze wspomnieniem o silniku o Dagor Engine i więcej można sprawdzić pod adresem https://pcmod.pl/?s=Dagor+Engine.