Project Hospital to gra autorstwa studia Oxymoron Games. Tytuł nawiązuje do popularnej prawie 20 lat temu gry Theme Hospital. Starzy weterani pewnie pamiętają pierwowzór z 1997 roku, wyprodukowany przez firmę Bullfrog. Była to strategia ekonomiczna, w której wcielaliśmy się w zarządcę szpitala. Grę charakteryzował bardzo specyficzny rodzaj humoru. A jak postanowili spojrzeć na to twórcy Project Hospital?

Fabuła

Naszym zadaniem jest zbudowanie szpitala od podstaw lub rozpoczęcia zarządzania już gotową placówką. Następnie przyjdzie nam pobawić się w dyrektora. Na naszej nowej posadzie będziemy mogli zatrudniać nowych lekarzy, podpisywać kontrakty, kupować sprzęt i wiele innych. Oczywiście wszystko to po to, by zapewnić naszym pacjentom odpowiednie warunki, gdyż naszych klientów musimy leczyć i traktować z należytym szacunkiem.

Rozgrywka

Jeżeli ktoś oglądał takie seriale, takie jak Grey’s Anatomy, czy Doctor House to będzie zadowolony, bowiem wcieli się bezpośrednio w zarządców tych dwóch szpitali. I dodatkowo będzie mógł rozwiązywać także skomplikowane zagadki na miarę wyżej wymienionych seriali.

Twórcy bowiem postawili na duży realizm. Nie uświadczymy tutaj żadnych dziwnych zjawisk paranormalnych. Spotkamy się natomiast z wieloma mniej lub bardziej znanymi chorobami. Gra będzie nam podpowiadać, co mamy dokładnie robić. Dzięki temu gracz nie znudzi się szybko i będzie miał pośrednią rolę w rozwiązywaniu problemów pacjentów.

Czas na rozpoczęcie zabawy

Po wejściu do menu głównego, mamy wiele możliwości na rozpoczęcie gry. Osobiście polecamy wybrać samouczek, który poprowadzi nas krok po kroku. Przyda się to szczególnie osobom, które nigdy nie grały w tego typu produkcję.

Samouczek bardzo dobrze wyjaśnia, co należy robić. Zaczynamy od zaplanowania wielkości naszego pierwszego budynku. Następnie musimy przygotować poczekalnię oraz kilka pomieszczeń. Poradnik sugeruje skorzystać z gotowych wzorów, które pomogą nam w późniejszym etapie gry.

Po umieszczeniu wstępnych planów pomieszczenia, należy je odpowiednio wyposażyć. Tutaj również możemy liczyć na pomoc samej gry. Otrzymujemy listę głównych rzeczy, które musi posiadać dane pomieszczenie. Po ich dodaniu, pokój jest gotowy do użytku. Jest jeszcze lista opcjonalnych przedmiotów, które możemy, ale nie musimy dodawać.

Następnie należy zatrudnić personel. Tutaj mamy także dość duży wybór. Możemy selekcjonować kandydatów pod względem wieku, płci, umiejętności oraz wynagrodzenia. Zatrudniona osoba będzie opiekowała się danymi pomieszczeniami w dzień lub w nocy.

A teraz prawdziwa zabawa w …

Doktora, pielęgniarkę, czy zarządcę? Wbrew pozorom możemy być po części każdym z nim. Aczkolwiek nasze zadanie opiera się głównie na sprawnym zarządzaniu szpitalem. Po prawie kilkunastu godzinach spędzonych w grze nadal uczymy się wielu nowych rzeczy. Samouczek po jakimś czasie kończy się i zostajemy pozostawieni sami sobie. Oczywiście dalej możemy liczyć na pomniejsze podpowiedzi w razie sytuacji trudnych lub patowych.

Jedną z takich sytuacji jest stworzenie nowego departamentu. Prócz listy pomieszczeń, pokazywana jest lista osób, które musimy zatrudnić. Do rozruchu wystarczy nam zaledwie kilka ważniejszych sal oraz osób, ale do uzyskania pełnego zakresu usług musimy wybudować wszystkie wymagane elementy z listy. I tutaj nie ma wcale tak łatwo. Wszystko to przez koszty pomieszczeń, które momentami są naprawdę astronomiczne. Odczuwalne jest to szczególnie, kiedy planujemy wybudować w naszym szpitalu duży departament medyczny.

Warto nadmienić, że twórcy przygotowali dla nas szablony pomieszczeń te podstawowe oraz ulepszone. Są one wymagane do spełnienia pewnych standardów, szczególnie w przypadku ubezpieczalni pacjentów. A to jest potrzebne, abyśmy mogli obsługiwać więcej interesantów. W tym także zatrudniać coraz lepszy personel szpitala.

Oprawa graficzna

Jak wspomniałem na początku, Project Hospital został oparty na silniku Unity Engine. Pozwoliło to twórcom na dość dużą swobodę w projektowaniu. Tytuł po zainstalowaniu uruchamia się bardzo szybko, witając nas menu głównym w języku angielskim.

Stąd możemy sobie zarządzać różnymi opcjami graficznymi. W naszym przypadku gra ustawiła najwyższe możliwe detale. Pozwoliło to cieszyć się bardzo wyraźnymi szczegółami, zarówno osób, jak i przedmiotów i budynku.

Styl grafiki jest rysunkowy i jak się dobrze przyjrzeć, to możemy dostrzec wyraźne kreski na każdym kroku. Tyczy się to wszystkich elementów w grze.

Skoro jesteśmy przy postaciach to mamy widoczne podstawowe zarysy twarzy. Jeżeli się przyjrzeć dobrze, to twórcy dodali oczy, usta, nos i uszy. Aczkolwiek brak tutaj jakiejkolwiek animacji. Niektóre postacie posiadają okulary, inne specjalistyczne przyrządy.

Nie ma tutaj zaawansowanego cieniowania, co niestety lekko zawodzi. Jedynie cienie, to te widoczne pod samymi obiektami, jeżeli oczywiście świeci światło. Pod tym względem twórcy poszli na dość duże ułatwienie. A szkoda wielka, ponieważ można było to całkiem ciekawie rozwiązać. I nadać grze bardziej realistycznego charakteru.

Muzyka

Muzyka w grze Project Hospital jest dość uboga. Praktycznie cały czas jeden i ten sam motyw. Po pewnym czasie zaczyna to już lekko nudzić i staje się monotonne.

Wady

Jeżeli chodzi o błędy to póki co nie znaleźliśmy żadnych. Po kilkunastu godzinach rozgrywki wysunęło się kilka rzeczy, o których warto wspomnieć. Na początek wspomniana już muzyka, która potrafi czasami dobić. Warto w tym momencie włączyć sobie swoje własne utwory na zewnętrznych głośnikach.

Następny problem to brak spolszczenia. Dla nas może nie było to problemem, ale jednak czasami należało sięgnąć do słownika i zobaczyć, co dane słowo medyczne oznacza. Problem będą miały na pewno osoby, które nie są zaznajomione z językiem angielskim, zwłaszcza tym medycznym. Wiemy jednakże, że trwają intensywne prace nad polską wersją gry.

Kolejna rzecz to oprawa graficzna oraz animacje postaci. Postacie wyglądają drętwo i tak samo się poruszają. Sądziliśmy, że chociaż kwestia animacji zostanie poprawiona po wczesnym dostępie, lecz tak się nie stało. Jednym z przykładów komicznie nienaturalnej animacji jest chociażby osoba pchająca wózek, która zamiast naturalnie skręcić, obraca się praktycznie natychmiastowo o 90 stopni. Tego typu animacje niestety momentami potrafią zepsuć naszą imersję.

Podsumowanie

Project Hospital to tytuł, na który czekało wiele osób. Do tej pory nie było żadnego porządnego symulatora zarządzania szpitalem. A jak wiemy, temat ten jest bardzo trudny do osiągnięcia, ze względu na konieczność konsultacji ze specjalistami. Twórcy zapewne wzorowali się również na kilku popularnych serialach, jak Grey’s Anatomy, Doctor House, czy Ostry dyżur (ER). Sama gra jest jednak pozbawiona tak dramatycznych scen.

Po kilkunastu godzinach grania byliśmy już w stanie zarządzać małą przychodnią. Potrafiliśmy także wstępnie oceniać choroby pacjentów, szybko delegować ich do odpowiednich działów, czy zatrudniać odpowiednich lekarzy. Również budowanie pomieszczeń stało się łatwiejsze. Oczywiście korzystanie z prefabrykatów jest świetnym ułatwieniem i czasami warto się nimi posiłkować.

Martwi jednakże to, że po pewnym czasie następuje zmęczenie materiałem. Po przejściu kampanii głównej, gra nie oferuje żadnych innych wyzwań, poza trybem swobodnej rozbudowy naszego własnego szpitala. Jedynym plusem może być zdobywanie odznaczeń ze Steam, ale i to na dłuższą metę nie wystarcza.

Mamy nadzieję, że twórcy udostępnią jakąś aktualizację, dodającą losowe zdarzenia oraz kolejne ciekawe misje do wykonania.

Jeżeli chcecie się poczuć jak w słynnych serialach medycznych, to Project Hospital jest właśnie dla Was. Ostrzegamy, że musicie się uzbroić w dużą cierpliwość, gdyż kilka godzin rozgrywki nie wystarczy, by poznać ją w całości. My sami do tej pory nie odkryliśmy jeszcze wszystkiego w tej grze.

Zalety:

  • Rozbudowany samouczek
  • Realistyczne choroby i konieczność ich diagnozowania
  • Gotowe prefabrykaty pomieszczeń szpitalnych
  • Prawdziwe zarządzanie ogromnym szpitalem lub małą przychodnią
  • Mikrozarządzanie w pełni tego słowa znaczeniu

Wady:

  • Trudne pojęcia medyczne
  • Brak spolszczenia (ale jest już w drodze)
  • Możliwa monotonia rozgrywki
  • Oprawa graficzna
  • Animacje postaci

Za udostępnienie gry dziękujemy Oxymoron Games.