NVIDIA GeForce GTX 1660 – nowy rdzeń Turing bez ray-tracingu

0

NVIDIA wprowadziła do oferty kartę graficzną GeForce GTX 1660. Model ten wyposażono w układ graficzny TU116, mający 6.6 miliarda tranzystorów. Jego wymiary to 284 mm², a całość wykonano w 12 nm litografii FinFET. Na pokładzie znajdziemy 1408 rdzeni CUDA, 88 jednostek renderujących oraz 48 jednostek teksturujących. Producent usunął całkowicie jednostki RT (obliczenia ray tracingu), jednostki Tensor (sztuczna inteligencja i głębokie uczenie się) i wsparcie dla DLSS.

Taktowanie podstawowe rdzenia wynosi 1530 MHz. W trybie Boost wzrasta do 1785 MHz. Rdzeń współpracuje z 6 GB pamięci GDDR5 o taktowaniu 8000 MHz na 192 bitowej szynie danych. Daje to przepustowość na poziomie 192 GB/s i wydajność około 5 TFLOPSów.

GeForce GTX 1660GeForce GTX 1660 TiGeForce GTX 1060 FEGeForce RTX 2060
Tranzystory6.6 mld6.6 mld4.4 mld10.8 mld
ArchitekturaTuringTuringPascalTuring
Układ graficznyTU116TU116GP104TU106
Rozmiar rdzenia284 mm²284 mm²200 mm²445 mm²
Rdzenie CUDA1408153612801920
Jednostki teksturujące8896180120
Jednostki renderujące48484848
Jednostki RTBRAKBRAKBRAK30
Jednostki TensorBRAKBRAKBRAK240
Rozmiar pamięci6 GB GDDR56 GB GDDR66 GB GDDR58 GB GDDR6
Szyna pamięci192-bit192-bit192-bit192-bit
Przepustowość192.0 GB/s288.0 GB/s192.0 GB/s336.0 GB/s
Moc obliczeniowa5.5 TFLOPS5.5 TFLOPS4.4 TFLOPS6.45 TFLOPS
Zegar bazowy1530 MHz1500 MHz1506 MHz1365 MHz
Taktowanie pamięci8 GHz12 GHz8 GHz14 GHz
TDP120 W120 W120 W160 W

Współczynnik TDP to 120 W, a do zasilania trzeba podłączyć 8-pinową wtyczkę. NVIDIA i tym razem nie będzie sprzedawać wersji Founders Edition, pozostawiając produkcję swoim partnerom. Cena detaliczna karty zaczyna się od 1000 zł.