W czwartek 21 czerwca 2018 roku miała miejsce premiera nowych monitorów High Dynamic Range (HDR) z matrycami 4K G-SYNC HDR o częstotliwości odświeżania 144 Hz. Wydarzenie zostało zorganizowane przez firmę NVIDIA w Warszawie. Po krótkim przywitaniu się zostaliśmy zaproszeni na główną prezentację. Poprowadził ją Igor Stanek. Pokrótce wytłumaczył różnice pomiędzy SDR a HDR.

HDR, SDR, Human eyeW skrócie można powiedzieć, że HDR jest to obraz o wysokiej rozpiętości tonalnej. Czyli takiej w jakiej rejestruje go nasz wzrok. Obecnie we większości produkowane monitory oraz telewizory posiadają rozpiętość tonalną w standardzie SDR. Na szczęście zmienia się to powoli już i wiele nowych urządzeń posiada technologię HDR.

Do pełni szczęścia potrzeba jeszcze gier oraz filmów. I tutaj producenci wyprzedzili swoje czasy. Filmy produkowane są już w wysokiej rozpiętości tonalnej. I to samo tyczy się gier.

A jak się to ma w przypadku tytułowych monitorów High Dynamic Range (HDR) z matrycami 4K G-SYNC o częstotliwości odświeżania 144 Hz? NVIDIA wbudowała 384 indywidualnie sterowane diody LED. W danym momencie podświetlany jest wyłącznie ten obszar, który tego wymaga. Dzięki temu możliwe jest wyświetlanie jasnych oraz wyraźnych kolorów oraz głębi czerni.

NVIDIA zastosowała także w monitorach technikę Quantum Dot Enhancement Film (QDEF). Jest to specjalna folia pokryta nano-punktami, które emitują światło o specyficznym kolorze, w zależności od rozmiaru „punktu”. Pozwala to uzyskać całe spektrum jasnych, nasyconych i żywych kolorów – od głębokiej zieleni i czerwieni, po intensywny błękit. W rezultacie otrzymujemy o 25% większą przestrzeń kolorów w porównaniu do tradycyjnego sRGB. Można stwierdzić, że bliską standardu DCI-P3 wykorzystywanego w najlepszych kinach cyfrowych.

Przejdźmy jednak do meritum, czyli pokazu na żywo. Po prezentacji zaproszono nas przed 4 monitory, które napędzane były komputerami marki x-kom.

Dostępne były 4 monitory: ASUS ROG Swift PG27UQ (HDR), Acer Predator X27 (HDR) oraz 2 SDR 4K z najwyższej półki, również od Asusa i Acera. Uruchomiono dwie gry: FINAL FANTASY XV WINDOWS EDITION i Destiny 2. Na poniższych zdjęciach można zobaczyć różnice w jakości kolorów.

Po pokazie mogliśmy samodzielnie porobić własne testy oraz porównania. Udało się nam też porozmawiać z Igorem nt obu technologii. A także opowiedział nam też o G-Sync oraz dlaczego monitory przechodzą tak rygorystyczne testy.

Prócz tego wywiązała się bardzo żywa dyskusja z Igorem Stankiem, który od dłuższego czasu wykorzystuje nowe monitory.

Mamy nadzieję, że w niedługim czasie NVIDIA udostępni nam któryś z monitorów do testów i będziemy mogli Wam opisać nasze własne wrażenia oraz pokazać zdjęcia na żywo.