Microsoft udostępnia źródła DirectX Shader Compiler na GitHubie

0

Firma Microsoft udostępniła DirectX Shader Compiler na zasadach licencji University of Illinois/NCSA Open Source License. Stanie się on częścią Windows SDK i jest wspierany w Windows 10 Insider Build 15007. DirectX Shader Compiler został oparty na narzędziach Clang/LLVM, które od prawie 9 lat są rozwijane w zawrotnym tempie przez społeczność.

Shader to krótki program komputerowy, często napisany w specjalnym języku (shader language), który w grafice trójwymiarowej opisuje właściwości pikseli oraz wierzchołków. Technologia ta zastąpiła stosowaną wcześniej jednostkę T&L. Cieniowanie pozwala na znacznie bardziej skomplikowane modelowanie oświetlenia i materiału na obiekcie niż standardowe modele oświetlenia i teksturowanie

Udostępnienie kodu DirectX Shader Compiler niesie szereg korzyści dla wszystkich. Skorzystają na tym najbardziej programiści, którzy będą mogli bardzo dokładnie przeanalizować kod. Zwiększy to jakość tworzonych gier oraz innych programów graficznych. Dużo dobrego da to projektowi Wine, który stara się jak najwierniej odwzorować działanie aplikacji Windows na Linuksie.