Do naszej redakcji trafiła karta graficzna Gainward GeForce GTX 1650 SUPER Pegasus OC. Model ten miał swoją premierę pod koniec listopada 2019 roku, czyli karta jest na rynku od kilku tygodni. NVIDIA przy projektowaniu zmieniła całkowicie rdzeń. Pociągnęło to za sobą zarówno wzrost CUDA, jak i TDP. Tym samym konstrukcja obecnie wymaga do zasilania dodatkowej 6-pinowej wtyczki. Karta jednakże nadal należy do segmentu budżetowego i powinna świetnie sprawdzić się w graniu w rozdzielczości Full HD przy optymalnych ustawieniach graficznych. Przekonamy się o tym w tym artykule.
Gainward GeForce GTX 1650 SUPER Pegasus OC – budowa i wyposażenie
Gainward GeForce GTX 1650 SUPER Pegasus OC wyposażony został w układ graficzny TU117, wykonany w 12 nm procesie technologicznym FinFET. Rdzeń wyposażony jest w 1280 jednostek CUDA, 32 jednostki renderujące oraz 80 jednostek teksturujących. NVIDIA usunęła całkowicie jednostki RT (obliczenia ray tracingu), jednostki Tensor (sztuczna inteligencja i głębokie uczenie się) i wsparcie dla DLSS.
Karta ma fabrycznie podkręcone zegary o wartości 1530 MHz, a w trybie Boost wzrasta do 1770 MHz. Całość wspomagana jest przez 4 GB pamięci GDDR6 o taktowaniu 12 GHz i 128-bitowej szynie danych. Daje to przepustowość na poziomie 192 GB/s i wydajność około 4.4 TFLOPSów.
Wymiary karty Gainward GeForce GTX 1650 SUPER Pegasus OC wynoszą 168 x 126 x 40 mm. Gainward zamontował również własny autorski układ chłodzenia. Składa się on z jednego dużego wentylatora o wymiarach 100 mm, który schładza aluminiowy radiator. Specjalnie wyprofilowane łopatki wentylatora kierują przepływ powietrza, aby odebrać nagromadzone ciepło.
Znajdziemy tutaj takie złącza, jak: HDMI 2.0, DisplayPort DVI-D. Współczynnik TDP dla tego modelu wynosi 100 Watów, przez co wymagane jest podpięcie 6-pinowej wtyczki zasilania.
Procedura testowa
Wszystkie testy wykonywaliśmy na komputerze z zainstalowanym systemem operacyjnym Windows 10 Home 64-bit w wersji November 2019 Update. Pobrane były najnowsze aktualizacje. Dysk SSD był wpięty w port M.2 i pracował na swoich domyślnych ustawieniach. Jeżeli posiadaliśmy dysk SSD na interfejsie SATA, to był on wpięty w porty SATA 6 Gb/s.
Każdy test powtarzany był minimum 3 razy i z tego wyliczana była średnia. Jeżeli zachodziły jakiekolwiek anomalie w wynikach, to test powtarzany był do około 10 razy i z tego staraliśmy się wybrać średnią. Odrzucane były najbardziej skrajne wartości.
Taktowanie procesora zostało ustawione na 4.1 GHz dla wszystkich rdzeni. Wartości zmieniały się w zależności od zapotrzebowania.
Oto użyte oprogramowanie:
- Unigine Valley
- Unigine Superposition
- 3DMark Fire Strike
- 3DMark Time Spy
- Final Fantasy Windows 10 Edition
- DOOM – Vulkan
- Kingdom Come: Deliverance
- Dying Light
- Euro Truck Simulator 2
- Assassin’s Creed Unity
- Shadow of the Tomb Raider
- MSI Afterburner
- RivaTuner
- Sterowniki NVIDIA GeForce Game Ready Driver 441.20
Na czas testów wyłączyliśmy GeForce Expirience, które mogło spowodować zmiany w procedurze testowej gier. Pobór mocy mierzyliśmy przy użyciu HWInfo oraz GPU-Z. Ilość FPSów mierzona była przy użyciu MSI Afterburner. Temperatury były mierzone przy użyciu MSI Afterburner i HWInfo.
Platforma testowa
Model | Dostawca | |
---|---|---|
Procesor | ![]() |
![]() |
Płyta główna | ![]() |
![]() |
Karta graficzna | ![]() |
|
Pamięć RAM | ![]() |
![]() |
Dysk twardy | ![]() |
![]() |
Zasilacz | ![]() |
![]() |
Chłodzenie | ![]() |
![]() |
System operacyjny | ![]() |
![]() |
Testy
Unigine Valley
Unigine Valley to benchmark do testowania wydajności karty graficznej od Unigine Corp. Podcas testów generowany jest krajobraz w klimacie górskim, z dużą rozległą doliną. Doskonale tutaj widać działanie teselacji oraz jak zmienna pogoda, wpływa na ilość generowanych klatek. W naszych testach włączyliśmy wysokie detale oraz wyłączyliśmy antyaliasing. Liczba klatek była mierzona po około 10 minutach od uruchomienia benchmarku.
Unigine Superposition
Unigine Superposition jest to benchmark dopasowany pod karty graficzne najnowszej generacji. Obsługuje takie technologie jak OpenGL oraz DirectX 12.
3DMark – Fire Strike
3DMark – Fire Strike to jeden z najpopularniejszych benchmarków na świecie. Służy do testowania wydajności komputerów, w tym głównie układów graficznych. Ostateczny wynik podawany jest w ilości punktów.
3DMark – Time Spy
3DMark – Time Spy został stworzony dla komputerów wykorzystujących biblioteki DirectX 12. Służy do testowania wydajności kart graficznych, które wspierają nowe API. Ostateczny wynik podawany jest w ilości punktów.
Final Fantasy XV Windows 10 Edition
Final Fantasy XV to kolejna część cyklu jRPG od studiów Square-Enix, Eidos i Luminous Productions. Jest to przeniesiona na komputery produkcja z 2016 roku. Poprawiono tutaj głównie oprawę graficzną oraz dodano wsparcie dla 4K i HDR 10. Korzystamy tutaj z dedykowanego benchmarka od twórców.
DOOM
DOOM to gra autorstwa studia id Software. Wykorzystuje swój własny silnik id Tech 6, który renderuje przy użyciu Vulkan. Jako miejsce testowe wybraliśmy mapę Odlewnia w grze.
- Detale w grze: Wysokie
- Antyaliasing: Włączony
Dying Light
Dying Light to gra akcji w klimatach survival horroru. Za tytuł odpowiedzialne jest polskie studio Techland. Gra działa na silniku Chrome Engine 6, a do renderowania grafiki wykorzystuje interfejs DirectX 11. Testy wykonywaliśmy na obszarze wokół głównego budynku wieżowca.
- Detale: Wysokie
- Antyaliasing: Włączony
Euro Truck Simulator 2
Euro Truck Simulator 2 to symulator jazdy ciężarówką. Gra oferuje nam kilka europejskich krajów do zwiedzania oraz wiernie odwzorowane modele pojazdów. Każde miasto w grze posiada swoje unikalne budynki. Za tytuł odpowiada czeskie studio SCS Software, w którym pracuje kilku Polaków.
- Detale: Ultra
- Antyaliasing: Włączony
Kingdom Come: Deliverance
Kingdom Come: Deliverance to tytuł opowiadający historię Czech i okolic rzeki Sazawy. Gra została oparta o silnik Crytek i w wielu miejscach potrafi dać mocny wycisk karcie graficznej oraz procesorowi. Za miejsce testowe posłużył nam las Sazawski.
- Detale: Bardzo Wysokie
- Antyaliasing: Włączony
Assassin’s Creed Unity
Assassin’s Creed Unity to symulator bycia zabójcą. W tej części przenosimy się do Paryża oraz okolic. Wcielamy się w postać Arno – jednego z członków Asasynów. Naszym zadaniem jest rozwikłanie zagadki bractwa w XVIII-wiecznym Paryżu, podczas Rewolucji Francuskiej. Za miejsce testowe posłużyła dzielnica Cite, z katedrą Notre Dame i dużą ilością osób.
- Detale: Bardzo wysokie
- Antyaliasing: Włączony
Shadow of the Tomb Raider
Akcja gry Shadow of the Tomb Raidertoczy się w miastach oraz w dżungli. Wcielamy się tutaj ponownie w Larę Croft, która musi rozwikłać zagadkę Majów i Azteków. Prócz tego po piętach depcze jej zakon Trójcy. Za miejsce testowe posłużyło nam miasto Kuwak Yaku. Przebiegliśmy od jednego punktu do drugiego.
- Detale: Bardzo Wysokie
- Antyaliasing: Włączony
Pobór mocy
Pobór mocy mierzyliśmy przy użyciu aplikacji HWInfo oraz GPU-Z. Czas mierzenia wynosił około 10 minut. Zbieraliśmy najmniejsze i największe wartości, a następnie wyciągaliśmy z nich średnio.
Temperatury
Temperatury były mierzone po około 30 minutach pracy karty oraz jej spoczynku. Pomiar dokonywaliśmy przy użyciu aplikacji HWInfo oraz GPU-Z.
Karta w stanie spoczynku miała normalne temperatury. Wahały się one między a 25 – 27 stopni Celsjusza. Wentylator chodził wtedy na minimalnych obrotach.
Podczas obciążenia wentylator rozpędzał się do większych obrotów. Nie osiągnęliśmy jednakże większej temperatury, aniżeli 65 stopni.
Podsumowanie testów Gainward GeForce GTX 1650 SUPER Pegasus OC
Czas na podsumowanie dwutygodniowych testów naszej karty. Ujawniły one zalety oraz wady. Na plusy zasługują rozmiary oraz sensowny poziom głośności. Karta nie pobiera również zbyt dużo energii, aczkolwiek w stosunku do starszego modelu, konieczne jest podłączone dodatkowej wtyczki. Również temperatury pozostają na akceptowalnym poziomie, nie powodując zbytniego przegrzewania się.
Zacznijmy może od testów syntetycznych. W 3DMark Fire Strike zauważyliśmy, że wydajność jest porównywalna z modelami Sapphire PULSE Radeon RX 570 Mini i Zotac GeForce GTX 1060 3 GB AMP! Edition. W 3DMark Time Spy oraz Unigine Superposition jest ona większa. Natomiast w Unigine Valley karta przegrywa z Zotac GeForce GTX 1060 3 GB AMP! Edition.
We wszystkich testowanych grach mieliśmy wyniki lepsze od modeli GeForce GTX 1060 3 GB, czy Radeon RX 570. Natomiast, jeżeli porównać to z GeForce GTX 1650, to wydajność wzrosła w wielu przypadkach od 50% do 70%. Możemy uznać, że posunięcie NVIDII było dobre, wypuszczając nowy model. Teraz praktycznie większość tytułów można uruchomić w rozdzielczości Full HD, nie martwiąc się o niską liczbę klatek.
Jak wygląda obecnie cena? Ta zaczyna się już od 670 zł i kończy na 750 zł. Koszt karty Radeon RX 570 to 650 zł, a czasami nawet można wyrwać za 550 zł. Model GeForce GTX 1060 3 GB jest już słabo dostępny, ale można dostać koło 750 – 800 zł. Łącząc cenę do oferowanej wydajności, Gainward GeForce GTX 1650 SUPER Pegasus OC wstrzeliwuje się w dobry przedział cenowy. Warto tutaj rozważyć jej zakup, jeżeli nie planujemy uruchamiać gier w rozdzielczości 2560 x 1440 pikseli.
Zalety:
- Całkowicie nowy rdzeń graficzny
- Większa ilość rdzeni CUDA
- Dobra wydajność w wielu grach w rozdzielczości Full HD
- Niskie temperatury podczas intensywnego grania
- Akceptowalny poziom głośności chłodzenia pod obciążeniem
Wady:
- Zwiększony pobór mocy w stosunku do starszego modelu
- Wymaga dodatkowej 6-pinowej wtyczki zasilającej
- Niepotrzebne złącze DVI-D, zamiast DisplayPort 1.4
Za wypożyczenie karty dziękujemy polskiemu oddziałowi firmy Gainward.