Czy Vulkan posiada ograniczenia dla systemu operacyjnego?

0

Kilka dni temu w internecie pojawiła się informacja dotycząca API interfejsu Vulkan. Twierdzono, że sterowniki graficzne w trybie linked display adapter wymagają WDDM przy konfiguracji SLI lub CrossFire. Taka notka wypłynęła wprost z oficjalnego slajdu organizacji Khronos Group, który to został udostępniony podczas Game Developers Conference 2017. Problem w tym, że tryb linked display adapter jest częścią WDDM 2.0, która to jest tylko w systemie Windows 10.

Portal pcper.com postanowił nieco wyjaśnić, o co chodzi w całym tym zamieszaniu. Poniższa tabelka przyda się do tego:

Implicit Multi-GPU (LDA Implicit)Explicit Multi-GPU (LDA Explicit)Unlinked Multi-GPU (MDA)
Windows 7
Windows 8.1
Windows 10
macOSApple nie pozwala na dystrybuowania Vulkan API w sterownikach graficznych
Linux / etc.

Dobra wiadomość jest taka, że Vulkan w konfiguracji wielu kart graficznych może być wspierany pod Windows 7 i Windows 8.1 w trybie zwanym MDA. Tryby LDA pozwalają deweloperom na ustalenie takiej samej wydajności dla obu kart graficznych, z wykorzystaniem pojedynczego interfejsu. Dodatkowo grupy złożone z kilku kart muszą mieć obsługę bezpośrednio w sterowniku.

Warto nadmienić, że najnowsza aktualizacja Vulkana, otrzymała rozszerzenie powiązane z Explicit Multi-GPU. Dzięki niemu możliwe będzie tworzenie grup złożonych z kilku kart rozpoznawanych jako jedno urządzenie logiczne. Ma to ułatwić możliwość wykorzystania i współdzielenia wszystkich oferowanych przez konstrukcje zasobów.

Z drugiej strony, ograniczenia mogą skłonić deweloperów do wykorzystywania niezlinkowanych konfiguracji GPU. Jest sporo możliwości, jak post-processing, zadania GPGPU jak fizyka czy sztuczna inteligencja. Co ciekawe, grupy złożone z kilku kart były odpowiedzią na żądania deweloperów, aby ułatwić im pracę.


Please Login to comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Powiadom o