Blender Foundation udostępniła Blender 3.0, czyli nową wersję wolnego i otwartego oprogramowania do modelowania i renderowania obrazów oraz animacji trójwymiarowych. Pierwszą zauważalną zmianą jest lekko zmieniony interfejs użytkownika z nową skórką. Twórcy postawili na kontrastowe elementy, a samo menu oraz panele zyskały zaokrąglone rogi.
Kolejną ważną zmianą jest implementacji technologii AMD HIP (Heterogeneous-computing Interface for Portability). Ma to umożliwić pełny rendering wspierany przez karty graficzne AMD. HIP zaprojektowano tak, aby umożliwić deweloperom tworzenie przenośnych aplikacji dla układów graficznych AMD i NVIDIA na bazie jednego kodu. Dzięki temu HIP pozwala deweloperom pracującym z Cycles pisać jeden zestaw instrukcji renderujących i uruchomiać je na wielu urządzeniach. Rozwiązanie to też pozwala na łatwą migrację z istniejącego kodu CUDA.
Aktualizacja Blender Cycles X jest obsługiwana poprzez najnowsze sterowniki AMD Radeon Software 21.12.1 oraz AMD Radeon PRO Software for Enterprise 21.Q4 oferując znaczną poprawę wydajności.
Użytkownicy kart NVIDIA zyskali możliwość importu plików USD, która to funkcja jest kluczowa w pracy z NVIDIA Omniverse. Umożliwia to edycję scen przy wykorzystaniu wielu aplikacji jednocześnie.