Badania Eyetrackingowe ? jak widzimy witryny ?

Może na początek co to za badania ? Są to bania, które mają na celu przeprowadzić testy na danej grupie osób, z którego to wyniknie gdzie najczęściej patrzyli oglądając daną witrynę. To tak w skrócie i przechodzimy do rzeczy. Przykładowo jak odbiera grafik witrynę, a jak zwykły użytkownik ? Wiadomo grafik zwraca uwagę na elementy graficzne ich dopracowanie, szczegóły. Zwykłego użytkownika praktycznie to w ogóle nie interesuje. Strona teoretycznie mogłaby być bez grafiki.

Teraz z innej beczki, odchodząc od grafiki. Najczęściej użytkownicy przeglądają stronę według litery ?F?. Co to znaczy ? Ogólnie na pierwszych linijkach tekstu skupiają się najbardziej. Czym niżej tym słabiej. Kolejna sprawa to taka, że użytkownik nie czyta całego tekstu, on go skanuje. Stara się wyłapać jakieś słowo, które dotyczy tego co szuka. Jeśli je znajdzie to jego uwaga już skupi się bardziej na tym miejscu.

Kolejną ciekawostką może być, że osoba, która odwiedza witrynę najbardziej skupia uwagę na jej lewej stronie (przykładowo boxy menu). Dajmy na to nasza strona ma menu po lewej i prawej stronie. Standardowy układ jednak użytkownika bardziej przyciągną pierwsze 2-3 boxy po lewej stronie.

Podobna sprawa dotyczy strony z wynikami Google. Użytkownik najbardziej skupi uwagę na pierwszych kilku wynikach i bardzo mało tej uwagi poświęci na boxy Google Adwords po prawej stronie. Trochę uwagi poświeci na pierwsze dwa boxy, nasza reklama jest niżej ? No cóż.. bardzo mało uwagi poświęci niej użytkownik.