23.11.2021 w Warszawie miało miejsce spotkanie z firmą NVIDIA. Zaproszeni zostali redaktorzy z wielu polskich portali oraz czasopism. Mieliśmy okazję posłuchać wykładu o technologiach NVIDIA z ostatnich 3 lat.

Na początek poruszony został temat ray-tracingu, który pojawił się razem z premierą architektury Volta, a potem ewoluował do Turinga oraz Ampere. Technologia ta umożliwia precyzyjne określenie źródeł światła i stosowanie odpowiednich efektów z ich udziałem. Najlepszymi przykładami są cienie, promienie słoneczne oraz odbicia na różnych powierzchniach.

Drugim tematem spotkania była technologia DLSS (Deep Learning Super Sampling). Jest to technika renderingu oparta na sztucznej inteligencji. DLSS korzysta z potęgi sieci neuronowej z zakresu głębokiego uczenia (rdzenie Tensor), aby zwiększyć częstotliwość generowania klatek przy zachowaniu pięknych, ostrych obrazów w grach.

Najnowsza odsłona tej techniki, czyli DLSS 2.3 wykorzystuje wektory ruchu do poprawy szczegółowości przemieszczających się obiektów, rekonstrukcji cząsteczek, usuwania efektu smużenia i stabilności dynamicznej. Można z niej skorzystać w takich grach, jak  Marvel’s Guardians of the Galaxy, Farming Simulator 22, Doom Eternal, Cyberpunk 2077 czy Shadow of the Tomb Raider. Łączna liczba gier i aplikacji wykorzystujących technikę DLSS to już ponad 130 tytułów. Warto nadmienić, że silniki gier, jak Unreal Engine, czy Unity otrzymały stosowne integracje.

Nowa technologia dla wielu graczy – NIS (NVIDIA Image Scaling)

Firma NVIDIA wyszła naprzeciw wielu graczom i zaprezentowała technologię NVIDIA Image Scaling. Jest to wyostrzanie i skalowanie obrazu we wszystkich tytułach, bez konieczności integracji tej funkcji przez deweloperów. W przypadku kart graficznych GeForce technika jest dostępna zarówno z poziomu Panelu sterowania NVIDIA, jak i aplikacji GeForce Experience. Poszczególne parametry można regulować w postaci nakładki w uruchomionej grze. Co ciekawe, pakiet ten otrzymał SDK z licencją open source, co pozwala na zaimplementowanie w wielu grach.

Wygodna analiza jakości obrazu

Ważnym aspektem w grach oprócz zwiększonej wydajności jest jakość wyświetlanego obrazu i NVIDIA umożliwiła graczom porównanie efektów zastosowania różnych technik graficznych za pomocą łatwego w zastosowaniu narzędzia ICAT (Image Comparison & Analysis Tool). NVIDIA ICAT pozwala na łatwe porównywanie do 4 zrzutów ekranu lub materiałów wideo za pomocą suwaków, funkcji side-by-side wraz z możliwością natychmiastowego powiększania poszczególnych fragmentów obrazu.

Szybkie akcje w esporcie i nie tylko

Niskie opóźnienia i szybka reakcja, to klucze do sukcesu w esporcie. Z tego właśnie powodu powstała technologia NVIDIA Reflex. Wykorzystuje ona moduł G-Sync, szybki monitor od 240 Hz do 360 Hz oraz kartę graficzną GeForce. Myszka jest podłączona bezpośrednio do monitora, który to przekazuje sygnał do gry.

Jesienne spotkanie z NVIDIA 2021

Dodatkowo w module G-Sync znajduje się analizator opóźnieni, który w czasie rzeczywistym mierzy wszystkie niezbędne parametry i wyświetla je bezpośrednio na ekranie. Różnica na poziomie kilkunastu czy nawet kilkudziesięciu milisekund jest nie do uchwycenia przez ludzkie oko, natomiast przekłada się bezpośrednio na liczbę trafień lub śmierci w strzelankach e-sportowych.

Strumieniowanie na żywo w domu

Zarówno gracze, którzy streamują swoje rozgrywki, jak i tradycyjni użytkownicy korzystający z platform służących do komunikowania się i pracy zespołowej (Skype, Slack, Teams, Zoom, etc.) mogą w prosty sposób przekształcić dowolne pomieszczenie w domowe studio telewizyjne. Służy do tego wykorzystująca sztuczną inteligencję aplikacja NVIDIA Broadcast. Stale ulepszane narzędzie umożliwia usuwanie dźwięków otoczenia (m.in. hałasów urządzeń mechanicznych, szumów, odgłosów zwierząt), zastosowanie wirtualnego tła czy śledzenie naszej twarzy, aby zawsze była w centrum transmisji.

Pokaz możliwości na żywo na komputerach firmy Komputronik

Potem mieliśmy okazję zobaczyć te wspomniane technologie w akcji. NVIDIA wspólnie z Komputronik udostępniła komputery z kartami RTX oraz monitory z G-Sync. W grze DOOM Eternal zaimplementowano ciekawie odbicia. W Metro: Exodus natomiast można zobaczyć, jak działają promienie słoneczne, cienie, czy inne zjawiska atmosferyczne. Valorantczyli tytuł esportowy natomiast umożliwił zobaczenie na żywo technologii Reflex oraz narzędzi do pomiaru tego. W Forza: Horizon 5 ray-tracing jest tylko widoczny w garażu. Aczkolwiek istnieją modyfikacje, które umożliwiają odblokowanie tego w całej grze.

Ciekawy wykład zrobiła firma od efektów specjalnych. Wykorzystują oni moc obliczeniową kart graficznych RTX do tworzenia różnego rodzaju scen z filmów, reklam, czy innych nagrań. W aplikacji graficznej jest tworzona sceneria, która przy renderingu wygląda naprawdę realistycznie.


Poprzedni artykułSnappi nie zagra na Intel Extreme Masters Winter 2021
Następny artykułSnax na ławce rezerwowych w Anonymo Esports
Zawodowo zajmuję się pisaniem newsów i artykułów na portalach OSWorld.pl i PCMod.pl. Prócz tego składam i naprawiam komputery dla znajomych oraz klientów. Moja przygoda z komputerami, zaczęła się pod koniec liceum, czyli w roku 2005, kiedy to złożyłem swój pierwszy zestaw. Wciągnęło mnie to na tyle, że do dnia dzisiejszego nie ma dnia, abym nie dowiedział się czegoś nowego ze świata nowoczesnych technologii. Kiedy inni pasjonują się super samochodami, ja potrafię ucieszyć się z dobrze wyglądającego i wydajnego procesora, płyty głównej, karty graficznej, obudowy itp. Od przeszło 7 lat przygotowuję wirtualne konfiguracje i składam komputery. Jest to moja wielka pasja, którą staram się należycie pielęgnować, codziennie ucząc się czegoś nowego i utrwalając obecną wiedzę do perfekcji.