AMD prezentuje karty graficzne Radeon RX 5700 i Radeon RX 5700 XT

0

Firma AMD zaprezentowała więcej szczegółów o kartach graficznych Radeon RX 5700 oraz Radeon RX 5700 XT. Nowe modele mają się pojawić już w lipcu, razem z procesorami Ryzen 3000. Wprawne oko zauważy, że kilka lat temu miała miejsce premiera bardzo dobrych kart Radeon HD 5000. Nowe modele mają być wykonane w 7nm procesie technologicznym. Architektura w nich zastosowana zwie się RDNA. Spodziewany ma być 1,25-krotnie lepszy stosunek wydajności do taktowania. A także 1,5-krotnie lepszy stosunek wydajności do zużytej energii w porównaniu do GCN.

Radeon RX 5700Radeon RX 5700 XTRadeon RX 5700 XT
50th Anniversary Edition
Procesory Strumieniowe230425602560
TFLOPSDo 7,95Do 9,75Do 10,14
Pamięć GDDR68 GB8 GB8 GB
Taktowanie bazowe1465 MHz1605 MHz1680 MHz
Taktowanie BoostDo 1,725 MHzDo 1,905 MHzDo 1,980 MHz
Taktowanie w grze1625 MHz1755 MHz1830 MHz
Cena379 dolarów449 dolarów499 dolarów

Nowe karty graficzne – Radeon RX 5700 oraz Radeon RX 5700 XT mają być konkurentami kart GeForce RTX 2060 oraz GeForce RTX 2070. Pojawią takie technologie, jak Radeon Image Sharpening (RIS), FidelityFX, Radeon Anti-Lag. Udoskonalono akcelerację renderowania grafiki 3D, kodery wideo HEVC z HDR/WCG, sprzętowe kodowanie wideo HEVC i wiele innych.

Tutaj opis technologii:

  • Radeon Image Sharpening (RIS) – przywraca przejrzystość obrazu, który został zmiękczony przez inne efekty post-processingu. Technologia RIS łączy się dobrze ze skalowaniem rozdzielczości w górę, aby zapewniać wysoką ostrość i płynną animację na wyświetlaczach o bardzo dużej rozdzielczości. Działa w grach w trybach DirectX 9, 12 i Vulkan.
  • FidelityFX – oto otwarty zestaw narzędzi deweloperskich, który wkrótce zostanie udostępniony w ramach inicjatywy GPUOpen, i który ułatwia tworzenie wysokiej jakości efektów post-processingu czyniących gry piękniejszymi oferując zarazem odpowiedni balans między jakością a wydajnością. FidelityFX ma funkcję CAS (Contrast-Adaptive Sharpening), jaka wydobywa szczegóły w przestrzeniach o niskim kontraście minimalizując jednocześnie występowanie błędów (artefaktów) wywoływanych przez typowe algorytmy wyostrzające. Deweloperzy planują integrację CAS w szeregu popularnych gier, a firma Unity Technologies planuje zintegrować to ze swoją platformą rozwoju animacji 3D.
  • Radeon Anti-Lag – technologia ta została zoptymalizowana dla eSportu i zwiększa konkurencyjność obniżając nawet o 31% czas reakcji na linii urządzenie wejścia – ekran, co przekłada się na doznania podobne, co przy wyższej liczbie klatek na sekundę.